Fjerne rust af rustfrit vandkedel låg


Jeg tror rusten er kommet, efter jeg har prøvet at gøre den ren med en ståludssvamp, som er lavet af stål som ruster...
Nu prøver jeg at fjerne rust, igen. 
På det første billede med krystalsæbe, som jeg tidligere har haft held med, på et meget tyndt lag rust i en altankasse. 
Nu er jeg ved at prøve med en blanding af bagepulver og eddike, men det ser ikke ud til at min blanding bliver misfarvet af rust, når jeg skraber den med en tandbørste, så jeg tror ikke det virker. Det har stået i 2 timer nu. 

Findes der ikke noget som kan opløse rust?  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt syre kan i princippet fjerne rust, toiletrens er faktisk ret god til det..

Men du kan risikere det rustfri bliver lidt misfarvet, men du kan pudse det op med eks. autosol.


Vi prøver igen, i morgen --
Låget har nu ligget i ca. 18 timer i eddike/bagepulver blandingen. 
Det går meget langsomt, men det har måske taget en lille smule af rusten. 
Jeg prøver nok med toiletrens snart. 
Jeg har lige læst at WD40 kan også fjerne rust. Gad vide om det går hurtigere med WD40. 
Jeg savner låg på min vandkedel :-) Vanddamp er meget varmt når jeg holder på håndtaget. 

Bagepulver er vel basisk, så når det blandes med eddike forsvinder effekten.

Jeg plejer at putte tilsvarende genstande med lidt rust i ren eddike natten over.
Jeg skulle have nogle tentor pæle afrustet før maling - brugte 1-5 saltsyre/vand - må sige det virker ret godt, men i køkkenvaske mv. er det nogo, fordi det ændre overfladen for altid.

 

Jeg ville nok bare slibe det det væk. Det kræver lidt arbejde hvis det skal poleres helt op igen. Men overfladen er garanteret alligevel ødelagt allerede. 

Prøv med noget vådslibepapir, korn 1000 og op. Kan fåes i sæt, diverse steder der sælger auto udstyr. Evt. Fin kornet scotch brite og til slut noget at polere med. Evt. En bomuld dims til boremaskine og autosol specifikt til rustfrit stål. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Oxalsyre er min favorit som kemiker pga. den chelerende effekt.
Alternativt citronsyre eller EDTA.
DLG skrev den 06-09-2023 13:12:50
 
Jeg savner låg på min vandkedel :-) Vanddamp er meget varmt når jeg holder på håndtaget.

Så læg en underkop e.l. henover.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for svarene.
Ok, hvis bagepulver er basisk så har jeg fjernet det og bruger kun eddike nu. 
Man kan også se at vandet er blevet lidt brunt, men det har også ligget i 3 dage og det går langsomt. 
Hvor stærk er den eddike I bruger?  Det er vel ikke eddikesyre?  Min er 5%.

Toiletrens har misfarvet låget, men jeg har købt Autosol til rustfrit stål og det kunne blankpoleres igen. 

Borup har noget der hedder "Stærk rust og kalkfjerner " , så jeg prøver det på lågets overside. 
Jeg synes ikke det går hurtigere. 

Det ser ud til at rusten er fjernet og at det du ser er overfladen der er beskadiget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også