Olie på bordplade - virker ikke

Hej,

Vi har i Silvan købt en ubehandlet bøgetræsbordplade, som vi har slebet og givet olie.

Men bordpladen bliver ru, bare der kommer det mindste vand på - også selvom det tørres væk, næsten med det samme.

Vi tænkte at bordpladen ikke havde fået nok olie, så vi sleb let og gav olie igen. Dette er nu gjort i alt 3 gange, men resultatet er uændret.

Jeg har prøvet at tørre pladen over med en hårdt opvredet klud, uden slibningen, for at få træet til at rejse sig, og så slibe igen. Dette indtil den var helt glat.
Jeg har også prøve at slibe i olien med en slibesvamp, for at arbejde olien ind.
Jeg har brugt linolie de første to gange, og så en bordpladeolie fra Biltema den sidste gang.

Hvad gør jeg forkert?
Hvordan får jeg bordpladen glat og fin, og med en overflade som skyr vand?

Håber I kan hjælpe, tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken fremgangsmåde og olie har i brugt? Umiddelbart tror jeg i tørrer for meget af olien væk siden der ikke er noget slidlag tilbage.

Husk også at der skal være mindst et døgn (gerne mere) ved stuetemp mellem påføringer så forrige lag når at hærde ordentligt op, ellers opløser man det ved påføring af det nye lag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej tak for svar.

Jeg synes jeg har ladet det hærde, inden nye forsøg. Men jeg må prøve igen, og så forsøge at putte mere olie på :-)
Linolie er endnu værre mht tørretid (end de terpentinbaserede olier) hvor det afhængig af blandingen fra producenten måske skal suge natten over og tager adskillige dage om at udhærde.
Jeg har aldrig selv anvendt linolie på bordplader netop pga den lange hærdetid - tibberuphøkeren har en vejledning men du er nødt til at checke med din leverandør ift om der er tilsætninger i dit produkt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vask bordpladen af med terpentin.
Slib den, og tør den våd af.
Slib igen og lad den tørre helt op.
Hvis du vil bruge ren linolie, så fortynd med 1/3 terpentin, så den trængere bedre ind. Men bedst er en special bordpladeolie da den er sammensat af olietyper beregnet for bordplader
Tak for gode råd.
Jeg vil kaste mig over det igen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis