UV-bestandighed af installationskabler

Hej LDS

Jeg sad lige og undrede mig over en ting, jeg godt kunne tænke mig at kende svaret på. Standard blyfrit installationskabel (fx 5G2,5) må bruges udendørs og mit indtryk er, at det er ret hårdført, men hvordan holder det op mod direkte sollys i længden? Vi har noget udendørs kabel på en tilbygning, som bare er sømmet op direkte på en sydvendt væg. Jeg har tjekket den tekniske specifikation på flere kabler, men kun nogle skriver decideret, at det er UV-resistent. Kan jeg antage, at det kan holde eller er det noget, jeg skal være opmærksom på og evt. få lavet om?

På forhånd tak :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan jeg antage, at det kan holde eller er det noget, jeg skal være opmærksom på og evt. få lavet om?
Når kablet er godkendt til udvendig brug, kan du regne med, at det er UV bestandig. Dette gælder for den udvendige kappe. Lederisolationen er ikke nødvendigvis UV bestandig, hvilket heller ikke er nødvendig, da den ikke bliver udsat for UV lys. Du kan komme ud for, at det yderste på kappen kan blive lidt nubret, som om det havde været udsat for varme. Det er kun i ovefladen, det ser sådan ud og er uden betydning for kablets holdbarhed.

fase
Perfekt. Tak for forklaringen   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis