Hvor langt kommer man med DUKA ONE i fugtig kælder?

kbk82
kbk82
4 2400
Vi overvejer at købe et dødsbo. Kælderen er dog meget fugtig, hvilket selvfølgelig er helt almindelig i ældre kældre. Den er på knap 100 kvm. Kælderen skal ikke bruges til beboelse. Primært værksted, vaskesøjle og opbevaring. Jeg har set på forskellige løsninger og her slår DUKA ONE mig som en god og billig løsning (relativt til fx dræn) m

Hvad har I af erfaringer med DUKA ONE? Er den effektiv? Vil jeg fx kunne sætte 3-4 op i kælderen og så regne med mindre fugt? Eftersom kælderen ikke er til beboelse, kunne jeg i princippet sætte de store med ø160 op (duka one pro hedder de vist). 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil helt sikkert hjælpe, men om det løser problemet er svært at svare på.
Med en mekanisk udluftning, får man ikke mere tør luft, end den udendørs luftfugtighed. (men varm luft kan indeholde mere fugt, så udluftning vil givetvis hjælpe)

Vi prøver igen, i morgen --
Kender ikke rigtig noget til varmepumper..
Men en affugter ville kunne nedsætte fugtigheden i luften.
Men er der fugt der kommer udefra i væge eller gulv, hjælper det kun lidt på symptomerne, men løser ikke selve problemet.

Vi prøver igen, i morgen --
kbk82
kbk82 Trådstarter
4 2400
Ok, tak! Jeg tænker umiddelbart at det bedste og billigste så vil være at få installeret nogle radiatorer i kælderen og så få sat DUKA ONE eller lignende op. 

Jeg kan se, at man også kan lægge en membran over gulvet, som kan holde opstigende fugt fra gulv nede. 

Og så kan jeg også se at nogle foreslår fugtfjerner poser, hvilket jo kunne være et fint supplement.

Anyways. Tak for hurtigt svar! 
Gregeren
Gregeren
5137 2830
Hvis du overvejer at sætte så mange duka enheder op, kan du lige så godt købe et rigtigt ventilationsanlæg med varmegenvinding, som også kan forsyne dele af huset.

På billedet ser der ikke fugtigt ud synes jeg.
Den rigtige løsning er at tage fugten udefra via dren og afdækning af sokkel.

Opvarmning giver også en del, da varmen giver et udadgående damptryk som driver vandet ud af væggene.

Elektronikteknikeren
Annonce
AllanE
AllanE
2387 2650
Jeg er godt tilfreds med Duka One. Affugteren har (næsten) ikke kørt siden de blev installeret. Men i perioder som nu, hvor temperaturen er ens udendørs og indendørs, har den ingen affugtende effekt - tværtimod pumper den fugtigere luft ind, når det regner udendørs, så dér er det en fordel at skrue ned for dem og evt. tænde affugteren. Men det er bare indtil det bliver lidt koldere udendørs.

Pas på med at fugtsikre gulvet, hvis der er opstigende fugt. Fugten er der uanset hvad og hvis du gør gulvet vandtæt, risikerer du at vandet/fugten søger mod væggene i stedet og trænger op dér. Så er det bedre, at det stille og roligt fordamper op ad gulvet og bliver ventileret ud.

Mvh. AllanE
AllanE
AllanE
2387 2650
PS: Jeg ville også helst have haft et centralt ventilationsanlæg til hele huset, men det kunne ikke lade sig gøre pga. husets indretning.

Mvh. AllanE
Giver et rigtigt ventilationsanlæg med varmegenvinding et mere tørt miljø i kælderen end en håndfuld enkelt ventilatorer ?
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Ventilation tørrer ved at udskifte fugtig indeluft med udeluft med et lavere vandindhold.
Flere kubikmeter luft pr. time giver bedre tørring. Så man skal sammenlige luftmængderne, for at sige hvad der tørrer bedst. Et typisk ventilationsanlæg ligger på 200 kubikmeter luft pr. time. En Duka One er vist omkring 25 kubikmeter luft pr. time når den skifter retning (halv tid udblæsning, halv tid indblæsning). Begge tørrer lige godt pr. kubikmeter.

Et ventilationsanlæg med passiv varmeveksler, vil sende mindre varme med udblæsningen end en løsning med Duka One. Og meget mindre end en løsning med simple ventilatorer.

Men konceptet med at du aldrig får mindre luftfugtighed inde end ude er gældende for begge løsninger?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis