Præcision af snorvaterpas?

Spørgsmålet er, hvor præcis man kan forvente at et snorvaterpas er?

Jeg har prøvet med denne type, som findes både fra Hultafors og Stabila, samme produkt med forskellig indpakning. Hvis jeg sætter en snor på lidt over en meter mellem to pæle, og nivellerer den ind, så den er i vater, og herefter vender vaterpasset om, så sidder boblen helt ude ved den ene streg i libellen. Snoren skal så flyttes lidt over en cm op/ned i den ene side, før boblen er i midten igen, og det synes jeg umiddelbart er alt for upræcist...

Hellere leje end at bo på gaden.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med betydelig længere mellem punkterne end en meter. Undskyld, men jeg kan ikke dy mig. Prøv med et vaterpas med fast libelle. Det passer altid.     Jeg har set nogen bruge sådan et, eller det så sådan ud.

fase
Et snorvatterpas er håbløst upræcist. Skal man lave noget vandret over en afstand der er længere end et alm vatterpas + evt. en retskinne, så brug et nivelleringsapperart. Har man ikke et sådan så brug den gammeldags metode med en vandslange Det er præcist selv over 100m.

Selvbygger med stort S. 
En vandslange som waterpas blev brugt ved byggeriet af Storebæltbroen, og det ser ud til at passe. Jeg har oplysningen fra en arbejder på det projekt.

fase
Jeg har gjort mig de samme erfaringer som dig, et snorvatterpas er helt ubrugeligt. Som det bliver nævnt så er et vandslangevatterpas en god low tech løsning. Ellers kan en streglaser bruges, grøn er bedst i dagslys men hvis du kun har en rød så vent evt. til det begynder at blive mørkt, så er den meget nemmere at se.
Tak for svarene!   Jeg har opgivet idéen med snorvaterpas, og går tilbage til den gamle trepunktsløsning - lidt mere besværligt, men det virker i det mindste. Vandslange er selvfølgelig også en mulighed, men jeg gider ikke at have et (længere) stykke klar vandslange liggende, som kun lejlighedvist skal bruges til småprojekter..

Annonce
Kolding75 skrev den 05-09-2023 10:35:08

Vandslange er selvfølgelig også en mulighed, men jeg gider ikke at have et (længere) stykke klar vandslange liggende, som kun lejlighedvist skal bruges til småprojekter..

Det er kun enden der skal være klar, resten kan være en helt alm. vandslange.

Lavede disse af en stump plastrør, et par billige slangekoblinger, to gummidutter og en smule silikone. Det kostede ikke meget og fylder intet, når det "ligger og flyder".

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
En snor vil altid hænge i en bue, som telefontråde. Er den meget stram kan man ikke se buen, men den er der stadig. Med vægt på snoren er det håbløst at få den blot synlig lige.

Jeg har fornyeligt købt en krydslinjelaser. Meget lige denne:

https://www.silvan.dk/krydslinjelaser-groen-quigo-green?id=2660-7442220

Min er dog en no-name købt på Aliexpress for 150 kr. Jeg har testet den indendørs på mere end 5 meters længde og høje og venstre side er enig inden for en millimeter eller to.

Desværre er den problematisk ude i dagslys. Den er rækker længst (bredest) ved skumringstid. Men ekstrem let at arbejde med. Man stiller den på noget så højden passer og så finder den selv vandret og lodret. Den laver en vandret og en lodret laser maskering på den væg man retter den imod.

En snor hænger måske en smule, men der skal meget lange snortræk til, før det har en reel betydning. At bruge en snor er IMO den nemmeste måde at få lavet eks. en kant af fliser om et bed eller langs en græskant i haven, da man både har højde og en lige linje at arbejde efter. Jeg har ingen vandslange, så jeg bruger en metode, hvor jeg sætter to pinde, hvor snoren skal være. Jeg spænder en snor op, så den sidder i den rigtige højde på første pind og lidt over / under på den anden. Nu sætter jeg en tredje pind så langt fra første pind som mit vaterpas rækker, og så tæt på snoren som muligt, uden at røre ved den. Med vaterpasset laver jeg et mærke på den tredje pind, som flugter med snorens højde på første pind. Nu kan jeg flytte snoren op/ned på den anden pind, så den flugter mærket på tredje pind, og hermed må snoren være så meget i vatter, som tyngdekræften tillader.

Nøjagtighed er selvfølgelig afhængig af hvad man laver. I mange tilfælde er en snor godt nok.

Hold et langt vaterpas under snoren, så det kun lige netop rør snoren uden at flytte den.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis