Smart gulvvarme styring til returvandsventiler

Hejsa :) 

jeg står med mit "nye" hus hvor der er lavet den fine løsning med returvandsventiler til gulvvarme i køkken, bryggers og badeværelse. 

Jeg har fået fat i noget aflagt Salus IT600 gulvvarmestyring og rum temperatur sensorer dertil. 

Spørgsmålet er her om jeg skal skifte ventilerne ud eller om det blot er "plug and play" med telestater? 

håber i forstår spørgsmålet :)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Telestater er vel ikke lavet til at erstatte returventiler, men til at åbne/lukke på en blandesløjfe? 
Eller er du ude i en lidt større ændring, med en shunt?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

jacobth
jacobth Trådstarter
7
lyhne1 skrev den 04-09-2023 05:31:22

Telestater er vel ikke lavet til at erstatte returventiler, men til at åbne/lukke på en blandesløjfe? 
Eller er du ude i en lidt større ændring, med en shunt?

Jeg havde lidt håbet man kunne lave en eller anden løsning således jeg kunne undgå en shunt. 

Jeg forestiller mig at lave gulvvarme i hele hytten engang om et par år, og da lave det rigtigt med shunt osv. 
jacobth
jacobth Trådstarter
7
jeg har også et par Salus TVR smarte radiator termostater hvis man kunne lave en løsning med dem
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Jeg har ikke indsigt til at gennemskue alternative anvendelsesmuligheder🙂 så jeg håber andre byder ind🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

jacobth
jacobth Trådstarter
7
lyhne1 skrev den 04-09-2023 10:24:48

Jeg har ikke indsigt til at gennemskue alternative anvendelsesmuligheder🙂 så jeg håber andre byder ind🙂

Takker for svar 😁

Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Returtermostater måler på returvandets temperatur og er derfor ikke beregnet til at blive styret med termostater. Radiatortermostater regulerer efter omgivelsestemperaturen og åbner og lukker for fremløbet til radiator eller gulvvarme. Det med gulvvarmen og regulering af rumtemperaturen på en radiatortermostat på returtermostatens plads burde ikke virke, men i et lille badeværelse virker det, når termostaten sidder i rummet.
Du kan kun regulere temperaturen med en termostat placeret i rummet med en reguleringsenhed og telestater. Der findes systemer med central regulering, hvor man stiller temperaturen radiatorventilerne centralt.
Hvis du påtænker at lave gulvvarme i hele huset om et par år, så vent med styring til den tid.

fase
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Telestater som til Salus åbner eller lukker helt. Det tager 5 til 15 minutter at skifte. De kan ikke erstatte en returventil. En elektronisk termostat, der regulerer ud fra lufttemperaturen i et andet rum, kan slet ikke bruges.

Hvad er det du vil opnå?

Normalt vil man ud fra de ønsker man har, vælge den løsning der bedst passer. De forslag du er kommet med, vil give en dårligere regulering af gulvvarmen. Det er næppe det du ønsker. Med en blandesløjfe vil du kunne få en mere ensartet varme på gulvet og mulighed for en bedre styring.
jacobth
jacobth Trådstarter
7
GodeVen skrev den 04-09-2023 13:39:17

Telestater som til Salus åbner eller lukker helt. Det tager 5 til 15 minutter at skifte. De kan ikke erstatte en returventil. En elektronisk termostat, der regulerer ud fra lufttemperaturen i et andet rum, kan slet ikke bruges.

Hvad er det du vil opnå?

Normalt vil man ud fra de ønsker man har, vælge den løsning der bedst passer. De forslag du er kommet med, vil give en dårligere regulering af gulvvarmen. Det er næppe det du ønsker. Med en blandesløjfe vil du kunne få en mere ensartet varme på gulvet og mulighed for en bedre styring.

Mine returvandstermostater virker mildest talt ikke særligt godt, og derfor havde jeg håbet på et relativt billig løsning indtil pengene er til en hel renovering af varmen 

Med det sagt så kunne jeg godt bruge lidt penge på at lave det rigtigt med en blandesløjfe nu, også udvide senere. 

Men jeg har ikke noget overblik over hvad det egentligt ville koste 
Jeg har en salus styring til at ligge 
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Direkte gulvarme er ikke specielt godt, dit problem er nok ikke termostaterne. Direkte gulvarme  kan bruges til at undgå at gulvet er iskoldt om vinteren, men ikke mere end det.

Da opvarmning af gulvet er meget trægt, er en returventil ikke en dårlig løsning til at få lidt varme i gulvet. De viste termostater skal nok stå et sted mellem 1,5 og 2 om vinteren.

Hvad er din fremløbstemperatur ?

Gas / Fjernvarme / varmepumpe ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis