Ukendt ventil ifbm. udendørs vandhane

I vores bryggers sidder denne stophane med en slags ventil i enden, hvad er dens formål? På unionen i enden af den var der tilsluttet en udendørs vandhane, indtil jeg fjernede den fordi den var i vejen for ny placering af vaskemaskinen.

Kan jeg godt sætte den udendørs vandhane op igen på en ny placering? Eller skal den erstattes af en moderne frostfri model? Vi plejer at lukke af for den om vinteren.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige have rettet op på lidt fusk. Galvaniseret rør og vinkel ved ventilen skal udskiftes med f.eks. messing for ikke at korrodere (galvanisk tæring).
Om du vil ofre en selvtømmende udendørs vandhane er op til dig. Placerer du din nuværende udendørs hane højere end stophanen, kan du lukke på din nuværende stophane, og tømme rørstrengen for vand ved at skrue proppen på oversiden af stophanen af.

Søren O
Ok, så den lille ventil i stophanen er bare til at tappe af med?

Mht. tæring så tror jeg det har siddet der i en 40-50 år. Men skal nok skrue det af og se om det er tæret indvendigt.
Kobberrørene ser nu ikke ud til at være 40-50 år.
Jeg har oplevet galvanisk tæring i et nybygget hus, hvor der lige sad en galvaniseret vinkel under håndvasken i begge sider. Rørføringen var i kobber. Vinklen på varmtvandssiden blev utæt efter ,5 år, koldvandssiden 2,5 år.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis