Gammelt oliefyr - kun koldt vand

Hej,
Vores gamle HS Tarm oliefyr skal skiftes ud om et par måneder - men ak og ve, der er ikke længere varmt vand i hanerne herhjemme.

Temperaturen på vandet i fyret er 90 grader (!) - så det er vel noget med at det ikke rigtig bliver sendt afsted.

Jeg går ud fra at jeg skal fylde vand på, men skal jeg også finde kompressoren frem og fylde lidt luft på - eller må jeg endelig ikke pille ved den?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket om din cirkulationspumpe kører?
Så vidt jeg husker sidder varmtvandsbeholderen under fyret, så hvis cirkulationspumpen ikke kører, kommer der ikke varmt vand til varmtvandsbeholderen.
Du kan normalt høre om pumpen kører - evt gennem skaftet på en skruetrækker. Er du i tvivl, så prøv st tænde og slukke for pumpen.

Søren O
Tak skal du ha' - kunne dette være cirkulationspumpen? 

Den er helt vanvittig varm ved berøring på overfladen (som en kogeplade).
Kan ikke se om det er pumpen til varmtvandsbeholderen. Hvor sidder den rent fysisk?
Dit billede nr. 2 visee også en pumpe. Jeg gik ud fra at det var den der er tilsluttet varmtvandsbeholderen. Kan du ikke se hvor rørene fra pumpen(pumperne) fører hen?

Søren O
Dit anlæg mangler vand. Fyld vand på indtil trykket er oppe på næsten 1 bar som den røde pil indikere.
At pumpen er varm betyder formentligt at den kører, men ikke kan pumpe vand rundt da anlæget mangler tryk.
Annonce
Den er helt vanvittig varm ved berøring på overfladen (som en kogeplade).
At pumpen er varm som en kogeplade tyder på, at den kører tørt. Du skal fylde vand på anlægget til  1 bar. Dit manometer viser også næsten 0 bar.

fase
Tak for de mange gode svar.
Jeg har forsøgt at hælde vand på, fra en udendørs hane med fuld tryk på, men jeg kan ikke få trykket til at stige.
Der er to ventiler, en dreje ventil rød (yderst) og en kugle ventil lidt længere inde, der er lidt slatten i det (begge er markeret med gult på foto) Jeg har prøvet at åbne for en eller begge, men trykket stiger ikke på manometeret.
Hvad gør jeg mon galt? Jeg ved jo at man kan hælde vand på og få trykket til at stige, for det gjorde den venlige konsulent da han var forbi sidste år.
Du skal sikre dig, at kugleventilen med det sorte håndtag er åben. Skru evt. håndtaget af og åben ventilen med et stykke værktøj, tang eller lignede. Det forekommer tit, at håndtaget bare kører rundt uden at åbne ventilen.

fase
Er du sikker på at det er det korrekte sted at hælde vand på? Det er selvfølgelig ikke nemt at se rørføringen på billedet, men kunne det være at man hælder vand på ved tilslutningsmuligheden oppe til venstre på dine billeder?
R.Forsberg skrev den 04-09-2023 11:32:07

Er du sikker på at det er det korrekte sted at hælde vand på? Det er selvfølgelig ikke nemt at se rørføringen på billedet, men kunne det være at man hælder vand på ved tilslutningsmuligheden oppe til venstre på dine billeder?

Det er en mulighed, at det er ved den røde hane med muffen på. Hvis røret har forbindelse til ekspansionsbeholderen  og cirkulationspumpen kan den  bruges.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis