Hej,
Jeg har en allerede en faskine men jeg skal fjerne den da den er indenfor 1m af et fundament jeg skal bygge (en tilbygning). Jeg beholder sandfang så egentligt skal jeg finde tilgange til faskinen og føre den til et andet faskine som jeg skal til at etablere. Jeg har brugt LAR excel arket og ud fra infiltrations testen siger den jeg skal have etableret en faskine på 4m3.
Jeg havde tænkt mig at lave faskinen ud af kasetter som denne
https://kloakgods.dk/regnvandskassetter/wavin-aquacell-lite-regnvandskassette/ og her står der 187L. Ud fra dokumentation til faskine kasetter på nettet forstår jeg kasetterne skal ned i minimum 40cm fra jord niveau. Her kommer mine spørgsmål :
1. Skal jeg fjerne kasetterne fra den gamle faskine eller kan jeg bare lade dem ligge i jorden ? Vil de gøre noget ved mit fundament som jeg bygger tæt på inden for 1-1,5m ?
2. Er det korrekt at jeg skal bruge 4000L / 187L dvs. 22 kasetter ? Jeg kan se man bruger 0.95 som faktor så måske er der blevet trukket 5% fra 200L derfor er det 187L, det er mere så jeg ikke regner for flere kasetter end nødvendigt.
3. Min tanke er at lave en lang faskine fordi det forstår jeg er bedst. Jeg er så i tvivl hvad er bedst, to kasetter ovenpå hinanden eller 2 ved siden af hindanden ? Ulempen ved siden af hinanden er at det kræver mere gravearbejde men jeg har dog en gravemaskine men stadigvæk.
4.
Gravedybde : Jeg forstår at tilløb til kasetterne skal ske i siden i toppen af kasetten og at tiløbsrøret skal være i en dybde af 75cm men vandspejlet i sandfang er længere op (sådan er det etableret og har ikke haft problemer med det) så hvis jeg propper kasetterne ovenpå hinanden og de er 40cm så vil kasetterne ligge i en dybde af 170cm (2x40cm + 60cm + 30cm hældning for 15m rør og 2cm hældning pr. m) og det er alt for dybt og ikke godt for en faskine i et leret jord så det må være bedst ved siden af hinanden dvs. 60cm + 40cm + 30cm hældning = 130cm. korrekt ?
6. Gør det noget at fra sandfang til faskine at der er 10-15m ?
/donnib