Etablering af faskine

Hej,
Jeg har en allerede en faskine men jeg skal fjerne den da den er indenfor 1m af et fundament jeg skal bygge (en tilbygning). Jeg beholder sandfang så egentligt skal jeg finde tilgange til faskinen og føre den til et andet faskine som jeg skal til at etablere. Jeg har brugt LAR excel arket og ud fra infiltrations testen siger den jeg skal have etableret en faskine på 4m3.

Jeg havde tænkt mig at lave faskinen ud af kasetter som denne https://kloakgods.dk/regnvandskassetter/wavin-aquacell-lite-regnvandskassette/ og her står der 187L. Ud fra dokumentation til faskine kasetter på nettet forstår jeg kasetterne skal ned i minimum 40cm fra jord niveau. Her kommer mine spørgsmål :

1. Skal jeg fjerne kasetterne fra den gamle faskine eller kan jeg bare lade dem ligge i jorden ? Vil de gøre noget ved mit fundament som jeg bygger tæt på inden for 1-1,5m ?
2. Er det korrekt at jeg skal bruge 4000L / 187L dvs. 22 kasetter ? Jeg kan se man bruger 0.95 som faktor så måske er der blevet trukket 5% fra 200L derfor er det 187L, det er mere så jeg ikke regner for flere kasetter end nødvendigt.
3. Min tanke er at lave en lang faskine fordi det forstår jeg er bedst. Jeg er så i tvivl hvad er bedst, to kasetter ovenpå hinanden eller 2 ved siden af hindanden ? Ulempen ved siden af hinanden er at det kræver mere gravearbejde men jeg har dog en gravemaskine men stadigvæk.
4. Gravedybde : Jeg forstår at tilløb til kasetterne skal ske i siden i toppen af kasetten og at tiløbsrøret skal være i en dybde af 75cm men vandspejlet i sandfang er længere op (sådan er det etableret og har ikke haft problemer med det) så hvis jeg propper kasetterne ovenpå hinanden og de er 40cm så vil kasetterne ligge i en dybde af 170cm (2x40cm + 60cm + 30cm hældning for 15m rør og 2cm hældning pr. m) og det er alt for dybt og ikke godt for en faskine i et leret jord så det må være bedst ved siden af hinanden dvs. 60cm + 40cm + 30cm hældning = 130cm. korrekt ?
6. Gør det noget at fra sandfang til faskine at der er 10-15m ?

/donnib

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen der har et bud eller er jeg helt forkert på den ?

Lyder alt i alt meget fornuftigt.

Havde også selv tilsvarende planer - men jeg valgte i stedet at grave 40 meter siveslange ned i haven. Slangen fik en hældning på ca. 1% og filt rundt-omrking for at undgå rødder.

Slangen virker stadigvæk og var meget nemmere og billigere at etablere.
Interessant. Kan den tage imod så meget vand ? 

Faktisk stikker enden af slangen op i enden af haven - for at kunne se om der kommer overløb ud af slangen. Men indtil videre er der ikke kommet noget op.
(Vore have hælder ca. ½ meter fra nedløbet til enden af sive-slangen).
Ok men jeg tør ikke gøre det. Der er for meget vand her så tør ikke satse på det. Det ville være rart hvis nogen flere kunne give noget konstruktivt kritik om jeg er på rette vej plus om jeg kan efterlade de gamle kasser eller jeg skal grave dem op. 

Annonce
Der er mange steder rundt omkring hvor udløbet fra sandfangsbrønden er til drænslænge, ikke mindst pga prisen på kassetter, fordelen (udover pris) er vel også at man får et større areal til nedsivning?
De gamle kassetter kan vel genbruges? Ellers er det jo principielt byggeaffald som skal bortskaffes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Med dit postnummer, ville jeg henvende mig til komunens tekniske for(virring) INDEN jeg overhovedet gjorde noget som helst. -Bare et godt råd   

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har allerede godkendelse til at etablere faskine så alt er fint fra kommunens side.

Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvor mange kasketter jeg skal have ? Det spørgsmål jeg har i min første post ? Jeg har regnet mig frem til 22 men er det korrekt ?

Et excel-ark er ofte kun en model.

Hvis du har 120 m2 tagareal og der falder 30 mm på ½ time - så skal du kunne aftage 120*30=3600 Liter og så er din faskine stor nok - men det afhænger  helt af hvor ekstremt regnmængder du vil kunne klare.
 - Hvis det kun regner så meget en gang hver andet år - så er det måske for meget af det gode.
 - Hvis din jord er meget porøs - så behøver faskinen måske kun af være havl størrelse.
 - Måske din faskine fader lidt sammen over tid og bliver måske kun 2½ m3.
 - Hvis der er om 5 år og der er mange blade i faskinen så er det et helt tredje scenarie.
 - Hvis din grund hælder væk fra huset så kan du måske leve med at der løber noget af overløbet ud i haven

Så der er ikke rigtig noget entydigt svar - så du bør lave det som du synes er tilstrækkeligt.

Excelarket er kun vejledene - og kan sagtens være en faktor 2 ved siden af.
Jeg har ikke erfaring med faskiner men vil mene:
* Du kan lige så godt fjerne/genbruge eksisterende kassetter. Du undgår risici for sætning og du får jo så samtidig nemt med at komme af med jord fra det nye hul.

* Hvis den gamle faskine har fungeret, kan du dimensionere den nye lidt større sådan %vis ift ekstra kvm.
* Har den gamle ikke fungeret så godt udvider du med lidt mere.
* Når du fjerne den gamle ser du jo hvordan den er lavet, så gør du bare det samme med den nye.

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis