Hvordan afslutter man undertag ved gavlen?

Hej! Jeg er igang med et anneks og har underag lagt på. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal afslutte det. Skal det føres op over lægterne eller kan jeg gøre som på billederne og føre det ned over gavlen?
Ved udhænget er det jo lidt ligemeget at der ikke er undertag.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan klippe de af så den er ca. 10 cm ned ad gavlen. 
I stedet for lægten lodret op bruger man oftest 25 x50 mm tryk imprægneret klemliste LINK for eksempel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ved os er det bøjet op på lægteenderne og fastgjort der. Argumentet vat at vand så styres mod tagrenden istedet for ned af gavlen men det andet kan velsagtens også lade sig gøre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

husk at få skumgummi klodser ind under de vandrette lægter. Det strammer undertag op, reducer blafre støj, og leder vandet ind på midten af hvert fag.

ev elmand skrev den 02-09-2023 12:12:48

husk at få skumgummi klodser ind under de vandrette lægter. Det strammer undertag op, reducer blafre støj, og leder vandet ind på midten af hvert fag.

Hvordan leder det det ind mod midten? Kan ikke se det for mig 🤔

Han mener undertagsstrammere. Fås i mange varianter, monteres som på billedet.

/BOFH 

Annonce
Jeps har lige købt undertagsstrammere i dag:)
Når der monteres undertags strammere, så er undertag lavere midt på end ude ved spær. Derfor ledes vandet ind imod midten af spærfag. Det gælder også yderst så det har meget begrænset betydning om undertag der går over sidste lodrette lægte eller som nu direkte ned over gavl kant. 
Må jeg lige spørge til tagtypen, Jeg fornemmer en stor lægte afstand. 

Alle lægterne er ikke sat på endnu på billedet. Der skal tagspån på. Så faktisk en meget tæt lægteafstand:)
Du skal have lidt mere længde på, vandet skal ned i tagrenden og ikke via fodblikket.

/BOFH 

Taget går 1/3 ud i tagrenden. Hvis det kom længere ud ville vandet løbe udover tagrenden. Billedet snyder måske, da der går en hvid snor hele vejen hen langs fodblikket, så det ligner kanten.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis