Hvor stor diameter rør fra varmepumpe til kælder - ca 7m

Hej
Er der nogen der kan give en ide om hvilken rør dimension der skal bruges fra en 6kW monoblock varmepumpe til kælderen.
Der er et sæt kedelslanger med 1 1/4″ omløber i begge ender med Indvendig diameter 32 mm – Udvendig diameter 42 mm. fra pumpen ind i huset.

herefter skal de under et strøgulv ned til gulvarmeinstallationen i kælderen - ca 7m.

Er det tilstrækkeligt med et  pex Rør I Rør med isolering 22 mm til Vand og Varme? eller skal med højere op?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Er det alt varmen der skal den vej, eller afgrener det til radiatorer inden. 
Jeg vil mene at 22 mm er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
-morten-
-morten- Trådstarter
127
ev elmand skrev den 02-09-2023 00:13:35

Ja alt frem og retur varme fra varmepumpen ned til fordeler 

Hvis der er 14 meter frem og tilbage og pumpen trykker med f.eks. 5 meters vandsøjle - så giver en 22 mm pex (17 mm indre) ca. 9 Liter/min = 0.15 Liter/sekund. Hvis temperaturforskellen er 5 grader - så giver det 0.15*5*4.182*1000= 3000 watt = 3 kW.

Pumpen kan nok trykke mere og temperaturforskellen kan nok også være højere hvis der er radiatorer m.v. Men hvis det kun er direkte koblet gulvvarme med direkte kobling til monoblocken - så kunne man godt overveje lidt større diameter.

https://www.copely.com/tools/flow-rate-calculator/
Skal det være præisoleret rør ?      

Men er det til hele dit varmesystem, og med en VP køre man ofte med lav temperatur, og højere flow, så kan for tynde rør lave en flaskehals i systemet.

Men er resten af dit varmesystem, samme rør dimension, hjælper det ikke alverden med tykkere rør det lille stykke, men har du en fordeler hvor vandet komme ind, ville jeg bruge 32 mm præisoleret rør. (eller 32 mm pex rør)                

Vi prøver igen, i morgen --
-morten-
-morten- Trådstarter
127
ev elmand skrev den 02-09-2023 00:13:35

Ja alt varme skal fra VP til fordelerrør. 

Kun gulvvarme og pladeveksler og elvandvarmer til brugsvand. Lav fremløbstemperatur 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis