Slappe håndtag v. gammel ruko låsekasse

Hej,

Jeg har en række indvendige døre, der går lidt slapt i håndtagene. Nogen der kan se noget galt her? Evt noget jeg kan prøve?

Vh
Simon
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Der er en fjeder rund om bøsset med det firkantede hul til grebet. Det ser ud til at den fjeder er knækket. Den er ret speciel, så det bliver nok svært at finde en erstatning.

Ta din lås med ind til en låsesmed. Der er relativ gode chancer for der findes en ny låsekasse du kan erstatte den gamle med.
Tror desværre det er umuligt at finde en ny fjeder
GodeVen
GodeVen
1131 5220
I modsætning til GDS-manden vil jeg mene at der er meget lille sandsynlighed for at du kan finde en moderne låsekasse der passer. Tidligere lavede hvert låsefirma, deres egen type låsekasse. Dengang døre blev håndlavet, var det ikke noget problem.

Prøv blot at se på genbyg.dk hvor forskellige de gamle låsekasser ser ud. To der umiddelbart ser ens ud, er ofte ikke ens. Når man kigger nærmere ser man falle, nøglehul og hul til dørgreb ikke sidder på se samme steder.

Der er intet, der bare ligner trådstarters:

https://genbyg.dk/doere-vinduer/brugte-doere/tilbehoer-til-doere/brugte-lasekasser/

Annonce
Holmbow
Holmbow Trådstarter
5
Jeg har i dag afleveret den hos låsesmed der kiggede sine gemmer igennem, uden held. Der er intet der matcher :-/ det lugter af helt nye døre, hvilket i min verden er lidt synd.
BOFH
BOFH
2395 8600

Jeg ville prøve og spørge en smed på en pris på om man kunne svejse en lille stump på enden så fjederen kan stramme op igen - evt om der kan laves en ny fjeder?

5 nye døre og karme + malerarbejde er heller ikke gratis.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

GodeVen
GodeVen
1131 5220
Hvis en af fjedrene er intakt eller hvis blot du har begge dele, kan du få lavet nye fjedre. Det vil være dyrt, og der er risiko for at der skal betale to gange, da der måske skal ændres på fjederkraft eller vinkel efter første forsøg.

Eller prøv at lave nogle selv. Det er nok lettest af finde fjederstål til denne type:
I videoen er det en meget kraftig fjeder.

https://www.youtube.com/watch?v=aT8ET5t6f20

jenshøj
jenshøj
3330 4800
Nu er det jo en låsekasse uden nøgle. Så det eneste mål der skal passe, er afstanden fra grebshullet og til kanten af låsekassen. Det må være muligt, at finde en ny, som har samme afstand.
Ja, så skal der måske stemmes ud i døren til en anden låsekasse, og slutblik skal måske flyttes, men det må være muligt at løse problemet uden at skifte døren.
Den nye låsekasse kunne for så vidt også være med nøgle. Men den er der jo ingen som siger, at man skal bruge. Nøglehul vil så bare være gemt inde i døren.

Holmbow
Holmbow Trådstarter
5
Jeg har haft en låsesmed inde over, der prøvede lidt forskelligt. En smed han kendte kom forbi og så den, og spurgte tilfældigt hvad den fejlede, og han viste ham fjedren. Han drejede hurtigt en ny, og nu står håndtag stolt oprejst :-) så der skal laves 4 mere, og så satser vi på, at det var hvad der skulle til. Tusind tak for alle jeres inputs!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også