Fastgørelse af dampspærre til væg

Hej LDS

2 spørgsmål:

1/ Skal man virkelig tape alle huller fra hæfteklammer til? Jeg gør det normalt, men hver gang jeg ser en dampspærre på fx nybyg, kan jeg ikke se 1.000 små stykker tape over det hele.

2/ Hvordan ville I fastgøre dampspærre i mit tilfælde? Prøv at zoome ind på billedet. Det gamle loft gik “over væggen”. Dvs de nye gipsplader vil lige præcis dække den revne der er over væggen nu, men det er bare luft ind til toppen af en bærende rem. Normalvis klæber jeg den til væg, men jeg har ikke meget at gøre godt med her. Måske går de nye plader lige 5mm ned på væggen.

Ved ikke om det er fjollet at tænke i at skumme revnen (hmm), inden jeg så klæber fast med Folieklæber.

Mvh Emil 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Nej de holdes tætte af loftet som klemmes op imod.
2. Du kan godt skumme, eller bare skære folien af når gipspladen er monteret og lukke tæt med akrylfuge.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-08-2023 17:41:11
2. Du kan godt skumme, eller bare skære folien af når gipspladen er monteret og lukke tæt med akrylfuge.

Er det virkelig nok med at skære folien? Normalvis holder gipspladerne jo 3-5mm afstand til væggen, og når der så fuges vil jeg gætte på, folien bare skubbes op men ikke slutter tæt. 

Synes ofte når jeg læser om dampspærre, at hvis alt ikke dobbelttapes, ekstrem-fuges med folieklæber og er 100 % tæt, så rådner huset i løbet af 4 måneder. Ca. 😊 Men så tænker jeg der ville være rigtig mange rådne huse/trækonstruktioner i det danske land. 
emilmandrupludvigsen skrev den 30-08-2023 18:15:13

Er det virkelig nok med at skære folien? Normalvis holder gipspladerne jo 3-5mm afstand til væggen, og når der så fuges vil jeg gætte på, folien bare skubbes op men ikke slutter tæt. 

Synes ofte når jeg læser om dampspærre, at hvis alt ikke dobbelttapes, ekstrem-fuges med folieklæber og er 100 % tæt, så rådner huset i løbet af 4 måneder. Ca. 😊 Men så tænker jeg der ville være rigtig mange rådne huse/trækonstruktioner i det danske land. 

Ja, så må du hellere føre folien helt til gulv, lime med folieklæber og tape den fast til gulvet med dampspærretape.😎

Uanset hvor omhyggelig du er får du aldrig et gammelt hus 100% tæt. Det sker det intet ved.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-08-2023 19:12:00

Ja, så må du hellere føre folien helt til gulv, lime med folieklæber og tape den fast til gulvet med dampspærretape.😎

Uanset hvor omhyggelig du er får du aldrig et gammelt hus 100% tæt. Det sker det intet ved.

Point taken. Og enig. 😊 Der er også godt ventileret over isoleringen, så tænker det nok skal gå. 

Tak for input og god aften. 
Du kunne også spartle en kant op med et mørtel/cement produkt og så har du en kant at klæbe imod.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 30-08-2023 20:40:15

Du kunne også spartle en kant op med et mørtel/cement produkt og så har du en kant at klæbe imod.

/BOFH 

Man har vel en halv pose gipspuds i garagen… Så tjener den et formål. 

Superdiy skrev den 30-08-2023 19:12:00

Det er kun ved nybyg, hvor du skal lave blowdoor test, at dampspærren skal være HELT tæt. Det siges, at hullerne max må udgøre to 5 kroner i alt. 

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også