Udvendig omfugning af hus fra 1901

Hej
Fugerne i mit gamle hus, er godt slidte og kunne trænge til udskiftning.
Der er et par ting jeg er i tvivl om:

Umiddelbart tror jeg, at jeg skal bruge bakkemørtel + cement, men i hvilket blandingsforhold? 1:10-15-20?
Jeg kunne også bruge diverse hydraliske kalkmørtel blandinger, men de er meget dyrere, så jeg håber at en bakkemørtel blanding også er OK.

Hvor megen mørtel skal jeg regne med der bliver brugt per m2? 6-8-10 kg?

På forhånd tak for hjælpen!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at 1:10 er ok, eller 1:12 hvis du vil have fugen lidt "blødere" der er udfra brug af  Ålborg portland cement, bruger du en billigere discount, skal der ca 20 % ekstra i for samme styrke.

ca 9 kg mørtel pr m2, hvis fugen der skal fyldes er 2 cm

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal regne med at det er et stort arbejde. Først ud-kradsning med fræseværktøj, og så omfugning. Du skal have stillads stillet op for at kunne arbejde med det. 
Når du blander skal du være meget omhyggelig med at lave ens blandinger. Du kan måle op med en lille spand til cement og lidt større til mørtel, hvor du på forhånd har prøvemålt så der er de 1 : 10 - 1 : 12 men det skal være helt ens igennem hele processen.
Man kan med fordel få leveret 1/2 eller 1/4 m3 mørtel i storsæk. Det er meget billigere end køb af 15kg sække. 
Begynd md en side eller gavl og gør det færdig inden du går videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak, d'herrer for råd!
Når nu huset er muret uden cement, så vil det da være dumt at begynde at bruge det nu. Du risikerer at ødelægge murstenene med en for hård mørtel.
Ja, kalkmørtel er dobbelt så dyrt, men så er det heller ikke værre. Køber du en bigbag, er prisen overkommelig.
Samtidig slipper du for at skulle blande cementen i i præcise mål.

Og ja, det er en tidskrævende proces. Men når man har været hele huset rundt, så begynder man til sidst så småt at have håndelaget til at putte mørtel ind i fugerne, uden at det kommer til at sidde alle mulige andre steder. Det var min erfaring.
jenshøj skrev den 30-08-2023 20:32:21

Ja, kalkmørtel er dobbelt så dyrt, men så er det heller ikke værre. Køber du en bigbag, er prisen overkommelig.
Samtidig slipper du for at skulle blande cementen i i præcise mål.

Jow, men ud fra hvad jeg lige kan se, så kan man få en bigbag med bakkemørtel leveret til omkring en 1500 kr, mens en bigbag kalkmørtel "starter ved" mindst 4000 kr eks. levering. Og selv om jeg godt kan tro på, at det er bedre at bruge en kalkmørtel til gamle huse, så læser jeg om en masse, der bruger bakkemørtel uden problemer.
Mit hus fra 1916 har jeg fuget om for omkring 20 år siden. Der er brugt bakke mørtel og det ser rigtig godt ud. Jeg tror nu vi brugte lidt mindre cement i mørtelen, end den der foreskrives nu.
Jeg ønskede oprindeligt at bruge kalkmørtel og så genskabe de oprindelige fuger med en vulst udad. Det er det man kalder brændte fuger. Man har så nogle passende fugejern men meget større godstykkelse, Du holde sover ild, så de er helt rødglødende. Kort tid efter at fugen er sat kører man over med de rødglødende fugejern, og det giver så en hærdning af kalk overfladen så den kan holde til vejrliget. 
Jeg kunne ikke finde en murer som ville hjælpe med det, så det blev almindelige fuger. 
Senere er der her på egnen en 3-længet gård som har fået brændte fuger hele vejen rundt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis