Gulvvarme til radiator

Halløj! Første indlæg. Jeg har dog luret i skyggerne længe. 😄
Min kone og jeg har købt et ældre hus med radiatorer alle steder, bortset fra badeværelset hvor der er gulvvarme. (eller varme i gulvet?)
Problemet er lidt at det ikke rigtigt fungerer optimalt, og vi vil meget gerne undgå endnu en vinter med et meget koldt badeværelse. 
Vi har en mistanke om, at der i "gamle dage" har været en radiator tilsluttet hvor rørerne og termostat til gulvvarmen er.
Så spørgsmålet til jer kloge mennesker er:
Er det muligt at "annullere" gulvvarmen, og tilslutte en radiator til rørene i stedet? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Velkommen på lds
Det vil helt sikkert være en mulighed. Men det gør jo ikke gulvene varmere, snarere tvært imod. Det var nok sjovere at få gulvvarmen til at virke.
Der er 3 ting i kan gøre, allerede nu. 
1. Tage selve termostat hovedet helt af ( skrue løsnes under )  og mærk efter om den lille tap i midten kan bevæge sig selv op efter at i har trykket den ned. Og at der kommer varme i rørene når termostat hovedet er taget af. 
2. Udlufte systemet. Det kan gøres ved at løsne den store blanke møtrik ( union ) øverst et par omgange. Så vrider / banker i på rørene indtil der siver luft eller vand ud. Efter at det kun er vand der siver ud så er der ikke luft i systemet der.
Husk at efterfylde vand ved fyret.
3. Kigge på den blanke som sidder nedad i venstre side. Der ligner meget en balofix hane. Er der en skrue på siden af den med en kærv, så skal denne kærn vende op / ned for at der er lukket helt op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
112tommelfingre
112tommelfingre Trådstarter
2
ev elmand skrev den 30-08-2023 10:44:58

Velkommen på lds
Det vil helt sikkert være en mulighed. Men det gør jo ikke gulvene varmere, snarere tvært imod. Det var nok sjovere at få gulvvarmen til at virke.
Der er 3 ting i kan gøre, allerede nu. 
1. Tage selve termostat hovedet helt af ( skrue løsnes under )  og mærk efter om den lille tap i midten kan bevæge sig selv op efter at i har trykket den ned. Og at der kommer varme i rørene når termostat hovedet er taget af. 
2. Udlufte systemet. Det kan gøres ved at løsne den store blanke møtrik ( union ) øverst et par omgange. Så vrider / banker i på rørene indtil der siver luft eller vand ud. Efter at det kun er vand der siver ud så er der ikke luft i systemet der.
Husk at efterfylde vand ved fyret.
3. Kigge på den blanke som sidder nedad i venstre side. Der ligner meget en balofix hane. Er der en skrue på siden af den med en kærv, så skal denne kærn vende op / ned for at der er lukket helt op. 

Mange tak for nogle gode råd. Tænker at prøve med en udluftning af systemet. Skal cirkulationspumpen være tændt når jeg forsøger en udluftning?

Jeg har googlet mig frem til at det er en danfoss returløbstermostat der sidder på gulvvarmen. Hvad betyder det helt præcist? Og er der nogen der har nogle "tips" til hvordan man bruger sådan en termostat korrekt? For jeg er lidt på bar bund 🤷🏻‍♂️😬
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Det er en fordel at pumpe er slukket, så flytter den jo ikke luftbobler rund lige medens dette foregår. 
Ja det er returløbs termostat.
Det betyder at den måler på temperaturen på det vand som løber retur fra gulvvarmen, altså ikke på luft temperaturen. Så den vil prøve at opretholde en konstant gulvtemperatur, da det jo er næsten det samme som vandet der løber retur 
Men det er jo også afhængig af luft temperatur, hvor gulvet jo afkøles mere ved lav luft temperatur. 
I skal blot skrue den helt op til at starte med, så i ved at det kan virker. Mærke efter om fremløb ( den til venstre) bliver lige så varm som fremløb på jeres radiatorer. Så skrue i ned indtil i har den ønskede gulv temperatur. Husk at det tager 1/2 - 1/1 dag at hæve og sænke temperaturen væsentlig i sådan et beton gulv 
PS. Der er ingen ting der går fra hinanden selv om i løsner Unionen et par omgange, og når de er tøbt ned i gulvet så skal der brækkes noget inden man kan få det til at sive lidt ud.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Du siger at der er cirkulationspumpe. Termostaten ligner dem der bliver brugt til direkte fjernvarme. Jeg ved ikke om der findes udgaver til cirkulationspumpe. Jeg er bange for at det er en forkert termostat, men jeg er ikke sikker. Ved direkte fjernvarme er  lysning igennem termostat-ventilen mindre end ved cirkulationspumpe. Hvis lysningen er for lille til cirkulationspumpe, vil du ikke få nok varme i rummet.

Termostaten måler på vandtemperaturen og vil normalt skulle stå mellem 1,5 og 2,5 for at få returen ned på ca. 30 grader.

Hvis du har varme på anlægget og skruer op på 8 skal det modsatte rør efter 10 minutter blive meget varmt. Hvis ikke er der helt sikkert for lille gennemstrømning

Hvis du får sat radiator op, kan du få den monteret således at returen går igennem gulvet. Så får du stadig lidt glade af gulvvarmen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis