Er en hydrofor løsningen?

Goddag,
Jeg har et irriterende problem med vandforsyningen.
Jeg får vand fra min nabo, som er egen boring (større malkebesætning med højt vandforbrug, så der bliver pumpet rigeligt med vand op)
Rørforbindelsen til naboens boring er ca. 700 meter. Forsyningen fungerer som sådan ok, men trykket variere ret meget og forsvinder til tider, hvilket resulterer i at der kommer luft i mit system.
Mit spørgsmål er; Kan en hydrofor udligne trykket så jeg i det mindste undgår luft i mit system og måske samtidig får et mere jævnt tryk?
Håber der er noget som måske har erfaring med dette eller kender til en løsning?
På forhånd tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
6185 7000
Velkommen på LDS
En hydrofor vil helt sikkert hjælpe, og sørg også for at der er en kontraventil monteret før hydroforbeholderen.

Søren O
LeSabre
LeSabre Trådstarter
5
Mine næste spørgsmål er så: Hvor stor skal den være, hvilken type (med eller uden membran) og ikke mindst hvordan!?😅 Der er blevet nævnt en kontraventil, men er i tvivl om hvor den skal sidde i forløbet. Eller det noget man skal ha’ en VVS’er til at gøre?
Søren O
Søren O
6185 7000
Hvis du vælger en membranbeholder så vil jeg vurdere at en 60 ltr vil være passende til en almindelig husholdning. Vælger du en “gammeldags” hydrofor uden membran skal beholderen være væsentlig større for at have samme virkning, med mindre du “snyder” og pumper et højere fortryk i beholderen.
Kontraventilen skal monteres hvor din vandledning kommer ind i huset. Normalt sidder der kontraventil i- eller tæt ved vandmåleren.

Søren O
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Kontraventilen har den fordel, at du beholder trykket i din hydrofor selv om naboen bruger meget vand og trykket falder i forsynings ledning. Det falder naturligvis også hvis du netop bruger vand samtidig, men du får mere konstant tryk. 
Er det når du selv kortvarig bruger meget vand at du oplever trykfald, kan det være forsynings ledning som er indsnævret/ stoppet. men så vil hydrofor også hjælpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
LeSabre
LeSabre Trådstarter
5
Tak for jeres input! Det “eneste” problem er, at jeg ikke har plads til en 60 liters, men kun en ca. 25-30 liters og helst en der kan stå vandret på gulvet.Så det vil blive en membran hydrofor. Spørgsmålet er så om det er nok, men det meste af tiden er der kun mig i husholdningen! Den skal stå i et teknikskab hvor der i forvejen er buffertank, varmtvandsbeholder, hydraulikenhed, gulvvarmestyring etc.😂
Tilkoblingen af hydroforeren sker det med et T-stykke på vandindgangen eller hvad? Jeg vil indrømme, at jeg ikke helt kan se hvordan fungere…

S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Du kan godt bruge et T-stykke. Kontraventilen skal bare sidde på tilgangen.

fase
ev elmand
ev elmand
25303 7480
For at være helt skarp Kontraventil FØR T-stykke
Det fungerer på den måde at når trykket falder, så opretholder hydrofor trykket hos dig, selv om trykket falder i hovedledningen fra naboen. 
Der er noget vand i din beholder på den ene side af membranen, og luft tryk på den enden side. Luften kan udvide sig og du kan så tappe 10-15 liter med ok tryk selv om det falder i hovedledningen. Når trykket igen stiger, over dit tryk ( hvis du har brugt noget) så strømmer vandet forbi kontraventilen, og fylder beholder igen.
Er det langvarige trykfald og du tager bad, så vil du stadig kunne mærke det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LeSabre
LeSabre Trådstarter
5
Tusind tak for svar! Jeg havde også regnet ud at trykket vil stadig variere når man tager bad, især med en mindre hydrofor, men det har jeg lært at leve med. Det mest irriterende er luft og lavt/varierende tryk fra vandhanerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis