U-værdi forskel???

myatix
myatix
361 2300
Hej Alle,

Kan nogen fortel mig hvor meget 0.153 W/m-K vs 0.376 W/m-K betyder???

Jeg skal køre 7m af præisoleret rør i jorden og har vil høre vis det kan betale Til køb den bedre isoleret rør?

Håber nogen kan hjælp?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
5137 2830
Det betyder at det ene rør isolerer lidt over dobbelt så godt som det andet.
Så hvis du skal give 20-30% mere for det rør med bedst isolering, kan det sikkert godt svare sig.

Elektronikteknikeren
myatix
myatix Trådstarter
361 2300
Tak for svaret! 😀

Men har det nogle økonomisk betydning over 7m? Hvis men har 7m af rør med 40 grader vand hvor meget vil en u værdi på 0.153 W/m-K vs 0.376 W/m-K betyder over et år?

Søren O
Søren O
6185 7000
0,153 W/m-k betyder at der er et varmetab på på 0,153 W pr. m. rør pr grad Kelvin.
Kelvin grader og Celsius grader har samme gradinddeling, blot forskelligt 0-punkt.
Er der 40 grader forskel på temperaturen i dit rør og omgivelserne vil du have et varmetab i røret på: 0,153W x 40 x 7 = 42,84 W. Det svaret ca. til forbruget fra en 40 W tændt elpære.

Søren O
Måske en gentagelse af tidligere svar. 

Det øgede varmetab ved at købe det dårlist isolerede rør vil være:
(0.376 - 0.153) W/m-K * temperaturforskel i K * længde i m.

Så hvis hvis vi antager 35C temperaturforskel og en længde på 7m, vil du tabe 0.223W/m*K * 35K * 7m =  54.6W ekstra til jorden omkring røret. Hvilket svarer til 480kWh i øget varmetab årligt. 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om temperaturforskellen er gættet korrekt, og om hvorledes du varmer op, så prisen for den tabte varme, må du selv regne på. Men jeg gætter på, at den bedst isolerede løsning godt kan betale sig indenfor få år...

Superdiy
Superdiy
687 4200
TulleMulle skrev den 29-08-2023 12:57:14

Måske en gentagelse af tidligere svar. 

Det øgede varmetab ved at købe det dårlist isolerede rør vil være:
(0.376 - 0.153) W/m-K * temperaturforskel i K * længde i m.

Så hvis hvis vi antager 35C temperaturforskel og en længde på 7m, vil du tabe 0.223W/m*K * 35K * 7m =  54.6W ekstra til jorden omkring røret. Hvilket svarer til 480kWh i øget varmetab årligt. 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om temperaturforskellen er gættet korrekt, og om hvorledes du varmer op, så prisen for den tabte varme, må du selv regne på. Men jeg gætter på, at den bedst isolerede løsning godt kan betale sig indenfor få år...

Der er som udgangspunkt ikke noget galt med måden du udregner varmetabet på, men der er nogle antagelser der gør det bliver alt for stort da du forudsætter der er flow på konstant.

Da trådstarter ikke har beskrevet om det er til varmt vand eller rumopvarmning kan man ikke sige noget om det samlede varmetab. Begge dele kører i sagens natur ikke 24/7/365.
Gennemsnitstemperaturen i jorden er 8,9 grader så temperaturforskellen ved 40 graders fremløbstemperatur er også for høj.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
myatix
myatix Trådstarter
361 2300
Hej @superdiy,

Det du skriver giver mening!

Jeg var lige ind og kikke på jord temperatur på 1m og 8,9C passer meget godt!

Det er til vand og varme fra en varmepump og jeg er nysgerrig i at find ud af hvor meget energi og effekt jeg taber med de forskelligrør og hvis det giver mening til brug 1500kr mere på den rør med den laver u-værdi.

Som du skriver temperatur på 35C for et helt år passer ikke men en “guestimate” kun maske være 20C???

Mange tak for alle jeres input og hjælp!

Gregeren
Gregeren
5137 2830
Hvis merprisen er 1500 ville jeg gå med den dyre.

Elektronikteknikeren
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Ved varmepumper er det ofte et problem at få temperaturen højt nok op. Med dårlig isolering bliver problemet større, da temperaturen falder mere i røret. Hvis du bliver nød til at kompensere med højere temperatur, hvor varmepumpen bliver mindre effektiv, er tabet måske større end hvad der fremgår af beregningerne.

Jeg kender ikke diameteren for rørene, men jeg synes ikke at 0,153 W/m-K  lyder som ret meget isolering. Men jeg ville helt klart tage den fremfor den dårligere.
Luft isolerer ret godt, så hvis du ligger røret ind i en 110mm pvc rør så får du i praksis både et føringsrør og en bedre isolering. Luft har en lambda på ca 0.03 som er bedre end rockwool.

Så længe at der er stillestående luft så er det godt.

Selvfølgelig er det optimalt hvis røret er i midten, men selvom det rører ved siderne af pvc så giver det ret meget isolering.

2 m pvc rør koster 50 kr.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis