Hvilket materiale er dette gamle skab lavet af?

Hvad kalder man det materiale, som skabet her er lavet af? Det ligner noget voldsomt tyk lak... Er det det? Og kan det males på, eller skal det slibes helt ned først? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På et så gammelt skab er det nok shellak.

Tænker jeg også. Det er et fineret skab, som nok er lakeret med shellac og poleret op. Helt og aldeles din beslutning, men måske synd at male det. Man kunne male med PlastiDip eller anden gummicoating, så er det til at rive af igen.
Men du burde sagtens kunne male på det. Bare tør det let af med noget affedtende og mal. Jo mindre du sliber, desto mere reversibel er processen. 
Tusind tak for meget kompetente svar! 
Et skab med det udseende kan man risikere, at nogen på et tidspunkt har shinet lidt op, ved måske at smøre det men noget møbelolie af en eller anden art.
Derfor ville jeg nok vælge, efter vask med grundrens og slibning, at give det en gang god spærregrunder inden den endelige topmaling. For ikke at risikere at få gennemslag af olie eller lign.

Kurt B. Andersen
Jeg ville nok "rense det i bund" med kaustisk soda (1 del kaustisk soda i 10 dele vand). Put gerne lidt tapetklister i også, så det bliver lidt "grødet_.
Lad det sidde indtil lakken er "boblet op", og vask det så af med eddikesyre (1 del i 20 dele vand).
Herefter kan du vurdere om du synes det er så pænt, at du vil beholde træstrukturen (giv evt. olie, bejse, sæbe, bivoks mm.), eller du vil give det en dækkende maling. Malingen vil hæfte godt efter den førstnævnte afrensning.

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også