Diagonal montage af fibercementplanker

Palle Dam
Palle Dam
134 8700
Hej
Jeg har snart afsluttet udskiftningen af mit tag og skal nu videre med mine gavltrekanter, som skal have ny beklædning. Her vil jeg gerne have fibercementplanker (F.eks. Hardieplank, Cedral Lap/Ivarplank eller Swisspearl Plank/Cembit Plank). Men jeg kunne godt tænke mig at montere plankerne diagonalt - altså parallelt med tagfladerne. Noget i stil med billedet herunder (Det er IKKE mit hus på billedet. Det er hentet på Google Streetview, så jeg kender ikke de nærmere detaljer ved dette hus)

Denne løsning giver (mindst) en udfordring, som jeg ikke kan finde svar på i montagevejledningerne. Hvordan skal ventilationsåbningen nederst laves - herunder aflukning for skadedyr? Ligesom huset på billedet har jeg mursten under gavltrekanten. Når jeg monterer plankernes diagonalt, opstår der nogle kileformede åbninger beklædningens underkant. Derfor kan den normale start/ventilationsprofil til vandret klink-beklædning ikke bruges.
Jeg kunne måske lade mig inspirere af, hvordan man laver en 2-på-1 beklædning. Men selvom det er en forholdsvis almindelig konstruktion, kan jeg ikke finde nogen vejledning i, hvordan man laver en korrekt ventilationsåbning nederst til sådan en. Hvordan "plejer man" at lave den nederste del af en 1-på-2 beklædning?

En vinklet ventilationsprofil kunne nok lukke af mellem afstandslisterne, men ikke mellem plankerne. Desuden undrer det mig at de fleste af disse vinklede ventilationsprofiler typisk er 30 mm på den korte led. Og de afstandslister de skal dække for, er normalt 25 mm. Derved kommer de til at ramme muren bagved listerne. (Gavltrekanten og dermed afstandslisterne går en smule ned over den underliggende mur). Hvad har jeg overset ved anvendelsen af disse ventilationsprofiler?

Jeg overvejer, om jeg kan bruge et "musestop"-profil. Disse kan tilpasse sig de varierende mellemrum. Men sådan en profil er dog ikke så tæt som en ventilationsprofil. Og jeg vil helst ikke have insekt-hotel i mine gavle...

Bonus-info: De eksisterende gavle er krydsfinerplader med spor. De er montereret direkte på gavlspærret med et lag vindpap imellem. Der er således ikke nogen ventilationsåbning mellem vindpap og krydsfiner. Der har egentligt holdt fint, men jeg vil gerne lave de nye gavle rigtigt. 

Med venlig hilsen
Palle Dam
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Palle Dam
Palle Dam Trådstarter
134 8700
Hej igen
Er der slet ingen der har et bud på ovenstående?

Måske skal jeg prøve at gøre mit spørgsmål lidt mere simpelt (Selvom det så ikke helt er det, som jeg vil have svar på):

Hvordan plejer man at lave ventilationsåbningen nederst på en 1-på-2 beklædning, så der er lukket af for insekter mellem de inderste brædder?

Med venlig hilsen
Palle Dam
Man bruger normalt en opstartsprofil, ved vandret montering, for at få ventilation og den rette hældning ved klinkbeklædningen.

Men hvordan det fungere når du montere diakonalt, ved jeg ikke, men tro du er nødt til at lave noget alternativt, du kan evt bruge musestop, der er jo ret fleksible Link

Listerne beklædningen skal monteres på, skal også være diagonale vinkelret med beklædningen.

Men du får jo utrolig meget skærearbejde, ved diagonale montering .

Opstartsprofil

Vi prøver igen, i morgen --
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Ville denne ikke blot kunne monteres nederst?
Ventileret klemliste bær over med mig, hvis jeg helt har misset problemet😅

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Palle Dam
Palle Dam Trådstarter
134 8700
Tak for svar.
Den normale opstartsprofil kan ikke bruges til diagonale planker, da åbningerne nederst som nævnt er kileformede (ca. 300x8 mm afhængig af hvilken producent jeg vælger).

Af samme grund tror jeg ikke at den ventilerede klemliste fra Bygtjek kan bruges til at dække de kileformede åbninger - dog vil jeg overveje den som et alternativ til den vinklede ventilationsprofil (i alu) til at lukke af for skadedyr mellem afstandslisterne. Hullerne i den ventilerede klemliste ser ud til at være 5x5mm. Er det mon småt nok til at holde insekter ude? Hullerne i den vinklede ventilationsprofil er typisk lidt mindre - f.eks. 5x2mm.

Jeg har også overvejet den "kam-lignende" musestop-profil, men tror heller ikke den er tæt nok til at holde insekter ude.

Et 22mm snefangsrør i hver åbning vil måske være en mulighed. Men det skal så skæres spidst i den ende hvor åbningen "går i 0". Det bliver måske for tyndt til at være stabilt.

Jeg har også været forbi flere tømmerhandler for at høre hvad man "plejer at gøre" ved en 1-på-2 beklædning. Det er jo en alment kendt konstruktion, som måske kunne bruges som inspiration. Men overraskende nok kunne jeg ikke få et klart svar. Et sted foreslog de snefangsrør. Men ved firkantede åbninger er de også lidt nemmere at tilpasse.

Et andet sted forslog en asfaltimprægneret skumliste - altså lige som dem man bruger under bølge-tagplader, bare rektangulær. Men så fandt vi ud af, at den kostede ca. 300 kr for 2m... Men det fik mig til at overveje at bruge den nederste del af en skumbølgestrimmel (De koster kun ca. 25kr/m)  

Eller måske skulle jeg bare lukke de kileformede åbninger med en fuge. Så længe der er ventilation mellem afstandslisterne er det vel tilstrækkeligt.

Mvh.
Palle Dam
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Jeg tror endelig jeg fattede problemet nu 😅

Du er bekymret for en højdeforskel, der skabes fordi de monteres i klink?
Det tror jeg ikke er et problem.. drøn afsted, med en valgfri af de nævnte bud 😀 musestop suppleret med et insektnet kunne være et bud, for din nattesøvns skyld, men jeg tvivler på det er nødvendigt..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis