Mere varme til gulvvarme på 1. sal

Har et mindre problem med opvarming af huset, ikke noget grelt, men noget der kunne være rart at få styr på inden vinteren kommer. 
Fyrrummet står i kælderen, i stueetagen er gulvvarmen perfekt, på 1. sal er temperaturen ofte lige i underkanten i forhold til det vi ønsker (21 grader).
Det er to separate Wavin systemer til etagerne. Indløbstemperaturen var typisk 30 grader i stuen og 23 grader på 1. sal (som jeg lige husker det), hvilken forklare hvor problemet kommer fra tænker jeg. 

Kan der gøres noget for at optimere temperatureren på 1. sal, eller er det bare sådan det er når stuen nu er tættest på fyrrummet?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du taler sikkert om fremløbs temperatur fra fyret, så må du hav pumpen ved fyret til at give noget mere tryk.
Hvis vi taler om fremløb fra fordeler, så er det fremløbs termostaten på 1. sal som skal skrues op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv også at knibe ventilerne til stueetagen - så der kommer mere flow mod 1. sal.
Når der er tale om 2 separate systemer, går jeg ud fra at de hver især er komplette med hver sin pumpe. Er det korrekt så hjælper det ikke at stille på flowregulering i stue etage. 

Begge systemer har hver deres pumpe ja, og de er begge indstillet korrekt efter manual.

Snakker om temperaturen jeg kan se på hver af systemerne. Der sidder en termostat, som jeg skulle mene fortælle fremløbstemperaturen.  

Har også prøvet at begrænse ventilen lidt i stueetagen, dog uden så meget held. 

Vil det hjælpe med at fylde mere vand/tryk på gulvvarmen? Tænker det ikke, da jeg skulle mene så længe der er tryk nok til at nå op, så er det fint. 
Det kommer jo an på hvilken tryk du kører med på anlægget. Alt over 1 bar skulle kunne virke. 

Annonce
Ja, tænkte jeg nok… kører med 1 til 1,2bar 
Wavin gulvvarme system er jo et vidt begreb, da der er 2 systemer på Wavin's hjemmeside, samt med eller uden Shunt.

Hvilket Wavin system har du?
Er det med eller uden Shunt?
Evt. foto af systemerne?
Hvilken pumpefabrikat og type sidder der på gulvvarmesystemerne?
På f.eks. Grundfos pumper kan man se f.eks. givet flow, har du mulighed for at se givet flow på hver system?

Du taler om 2 temperaturer, 30° og 23°, formentlig målt på Wavin systemerne, men hvad er afgangstemperaturen fra Fyret?
Hvad rørstørrelse er der fra fyret og til de 2 pumper?
Hvor er Wavin systemerne placeret i forhold til fyret?

Evt. for lille rørstørrelse, givet sted, kan forklarer evt. manglende flow til 1. sal. 
Evt. Shunt kan forklarer temperaturforskellen.
Evt. manglende isolering, givet sted, kan forklarer temperaturforskellen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis