Justerbar vaterpas libelle

Hej
Ved I om man kan lave en fast vaterpas libelle om til justerbar? Med en skrue på hver side.
Det er lidt irriterende at det ikke viser det samme når jeg drejer vaterpasset 180 grader. 
Dvs det viser forkert. 
Mine overskabe i køkkenet er blevet monteret en anelse skævt og bordpladen og jeg prøver at justere komfur nu.
Det er sådan en libelle som på billedet.  Jeg har også 2 forskellige vaterpasser og de viser ikke det samme. 
Så er det svært at lave noget lige. 


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb et kvalitetsvaterpas, og lad være med at kast med det.

Hvis det er et Hultafors eller lignende, og det ikke er flere år gammelt så ombytter trælasten det uden problemer.

Selvbygger med stort S. 
Smid det vaterpas ud. Køb et godt kvalitets. Jeg har et 40 cm hulta fors, til pæn brug. Virkelig solidt vaterpas og præcis og nem at læse. 
Alle de billige har jeg også, de er gode til at rettet beton af med eller andet grovt 😁
subwoof skrev den 29-08-2023 13:49:57

Smid det vaterpas ud. Køb et godt kvalitets. Jeg har et 40 cm hulta fors, til pæn brug. Virkelig solidt vaterpas og præcis og nem at læse.
Alle de billige har jeg også, de er gode til at rettet beton af med eller andet grovt 😁

Ved ikke hvad model du har, men kan på Hultafors’ hjemmeside se at deres tolerancer er +/- 0,5 mm / m. Se f.eks. https://www.bygxtra.dk/produkter/hultafors-hv-40-vaterpas-paa-40-cm-1320350


Det er måske bedre end mange andre, men til en 2 m bordplade vil jeg hellere bruge en bordtennisbold eller to. Eller et modificeret vaterpas justeret med nævnte bolde.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Mange tak. 
Vaterpas på billedet er en 1 meter lang Kongsberg. 
Jeg har også en 60cm Millarco. Det er virkelig kram, begge to   

Jeg har set et tysk vaterpas, med justerbar libelle. Ikke særligt dyrt. 1 meter for 170kr. 
Sådan et vil jeg have, men jeg kan ikke finde dem i DK. 
Jeg har lyst til at fjerne libellen i mit vaterpas og skrue en anden i, som jeg kan justere på en eller anden måde. 
Men det er nok ikke så nemt at fjerne libellen. Jeg tror de har skubbet den ind på plads fra den ene ende af alu røret og limet den i. 


Annonce
JohnLarsen skrev den 29-08-2023 14:22:06

subwoof skrev den 29-08-2023 13:49:57

Smid det vaterpas ud. Køb et godt kvalitets. Jeg har et 40 cm hulta fors, til pæn brug. Virkelig solidt vaterpas og præcis og nem at læse.
Alle de billige har jeg også, de er gode til at rettet beton af med eller andet grovt 😁

Ved ikke hvad model du har, men kan på Hultafors’ hjemmeside se at deres tolerancer er +/- 0,5 mm / m. Se f.eks. https://www.bygxtra.dk/produkter/hultafors-hv-40-vaterpas-paa-40-cm-1320350


Det er måske bedre end mange andre, men til en 2 m bordplade vil jeg hellere bruge en bordtennisbold eller to. Eller et modificeret vaterpas justeret med nævnte bolde.

 Jeg har flere forskellige vaterpas, og alle viser rimeligt ens ved 180 gr prøven (brug to faste punkter, og ikke en helt plan flade) men de +- 0,5mm pr meter mange har er jo max fejlvisning, og typisk er det meget mindre.

Mit bedste byggemand bob vaterpas er et Hultafors MST på 180 cm, det har stregindeling på libellen, så en steg svare til 1mm pr meter det skulle have en nøjagtighed på +- 0,3 mm pr meter, men det koster så også lidt ekstra LINK

Så tror jeg faktisk også det kan justeres, men har aldrig forsøgt, men bemærk skruerne på holderen til libellen på det første billede.

Ellers køb et maskinvaterpas, jeg har et der viser 0,1mm pr meter. (de findes også mere fintfølende eks. 0,02mm pr meter, så er der ikke meget der er i vater)




Vi prøver igen, i morgen --
Tak. 
Jeg har et maskin ramme vaterpas, men vil gerne have noget som er længere.
Ja, der er ikke meget som er i vater med dette vaterpas   
Man kalder det et om-slag.  Altså om det er præcist 180* rundt

På mit arbejde, har vi kvalitets vaterpas liggende på lageret. Altså helt nye.  Der skal man stå og sortere i dem, da flere ikke kan stå for et om-slag…
9 ud af 10 ved ikke hvordan man tjekker det. Så de bliver flittigt brugt 😂
Det er blevet til en DIY løsning.  1800kr for et Hultafors vaterpas er lige i overkanten. Rammen er helt sikkert konstrueret bedre end bare et rektangulært alurør. 
Jeg har boret og forsigtig brækket de gamle libeller ud, jeg har et par nye libeller fra et tidligere projekt,  har 3D printet en holder til dem og limet dem på med en dråbe montagelim.
Jeg har først kontrolleret 1 meter langt vaterpas på væggen, ved at tegne et par blyantsstreger i begge ender, vende vaterpasset 180 grader og tegne igen. Der har været 3mm forskel i den ene ende.
Nu, med justerbar libelle, vaterpasset viser mellem de 2 blyantsstreger når det er i vater, så det er ok   
Jeg lader det hul, med synlige skruer og fjedre ved libellen være som det er, kan ikke lige se hvordan det kan lukkes og stadigvæk kunne justeres, men jeg har bestilt skruer med undersænket hoved, 
Sidste del af projektet - med undersænkede skruer   
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis