Mørtelfuge - ramme den rigtige farve ?

Jeg har et hus fra sidste 70'erne, men 'gullige' fuger - de minder faktisk om ren bakkemørtel - og af samme årsag er blevet indkøbt en pose bakkemørtel 6,6%.
På posen står, at der skal iblandes cement i korrekt forhold til opgaven... naturligt nok, men i samme øjeblik jeg kommer cement i bakkemørtlen, skifter blandingen farve fra den 'ønskede' gullige farve til en mere grålig tone (dog ikke nær så blå-grå som en strandmørtel) - og det var netop lige præcis IKKE ønsket.
Den gullige farve i bakkemørtlen ønsket i videst muligt omfang bevaret, samtidig ønskes også den fornødne styrke i reparationen af et par udvendige fuger.
Kan man 'nøjes' med den rene bakkemørtel - eller hvad er tricket for at beholde den gullige nuance..?
(vi taler om 2 fuger á ca. en meters penge over døre/vinduer, så det er jo ikke alverden - men irriterende  synbart)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket blandingsforhold har du brugt siden det bliver så lyst imod det gamle? Med mindre du bor i første parket til vesterhavet er 1:11 fint i forhold.

Det er naturligt at en gammel fuge er mørkere i nuancen end det nye - der kan kompenseres vha tilsætning af et farvestof for at nuancen kommer tættere på det nuværende udtryk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har lavet 3 prøver med cement + bakkemørtel;
Første test var i forholdet 1:10  -    meget grå... ift. ønsket resultat
Anden test var i forholdet 1: 20  -   mindre grå og lidt bedre, men stadig ikke i nærheden af ønsket farve
Sidste test var i forholdet 0 : 1   -    fin i farven, men styrken... hmm?

Har godt set det er muligt at tilsætte farvestof, men hvor meget/lidt skal der blandes i for at lysne fra grålig mørtel til gullig mørtel, hvis vi f.eks. taler om en halv murerspand..?
- jeg forestiller mig, at der også her skal udføres en del testforsøg, før farve-tolerancen er acceptabel.
Den endelige nuance kommer først efter flere uger. Det er derfor det er så vanskelig at ramme fugefarve. 
Så bland det som BOFH anviser så kan du ikke gøre det bedre.
Man kan senere farvejustere det ved at bruge en nuance maling og blende det med vand så der kun r 2  - 5 % farve i, så kam man juster det ad flere omgange. Men vent et års tid så du er sikker på ar nuancen har stabiliseret sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
2,5 centiliter oxydgul til 9 l mørtel og 1 l cement, så er du tæt på.

Tak for de gode ideer - jeg prøver om det kan lykkes... :-) 
Annonce
Kom du i mål med projektet?
Jeg står præcis samme sted hvor jeg også ønsker en “gul” fuge og ikke den “standard” grå.
Jeg har overvejet at blande med hvid cement i håb om at den ikke bliver grå
Hvis du bruger hvid cement (som undertegnede) så får du en hvid fuge.
Er det bakke el. strandmørtel du skal mure med? Bakkemørtel er mere gulligt fra naturens side end strandmørtel.
Som tidligere skrevet kan du eksperimentere med at tilsætte oxydgul for at se om du kan ramme nuancen, bare husk at det skal stå nogen uger før du kan se den endelige farve.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg havde håbet på 1:10 af hvid cement og bakkemørtel (netop grundet den gullige farve)

Er bekendt med muligheden for at bruge oxydfarve, men det er blot endnu et komponent man skal være ret nøjagtig med :)

Jeg er som sådan heller ikke på udkig efter en decideret gul fuge, men blot en der er lidt tættere på mine gulbrune sten end en lys grå.

Gerne noget ala dette
Til orientering:
Løsningsforslaget fra JOHNM 28/8-2023 var rigtig brugbart og gav det ønskede resultat....   :-)
Største problem endte med, at blive hvad jeg dog skulle gøre med de sidste 99% Oxydgul i bøtten, for der skulle kun bruges en meget-meget lille mængde for at give den ønskede gulfarvning af den nye fuge.

Nu er huset byttet ud med anden bolig - og her er yderfugen (den er kun ca. 1 cm dyb) gudhjælpemig mørkegrå/sort..!!!!
(bag den mørke/sorte yderfuge ligger helt traditionel lys mørtelfuge) 
Spørgsmålet er så, om det mon ikke er samme proces med OXYD-pulver (blot med sort farve?) for at opnå det ønskede resultat endnu en gang, når der en gang skal repareres fuger i den nye bolig.

Jo, det lyder det da til :)
Så 2,5 cl (udrørt i vand tænker jeg) til 10 liter mørtel er et godt udgangspunkt?
Brugte du Alm grå cement?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også