Fæhår til mørtel

Hej,
Man bruger traditionelt fæhår i mørtel til fuger rundt om vinduer for at forstærke fugen.

Er der nogen, der kan oplyse om det er lige stærkt fra heste og køer - og om det er halehårene eller pelsen, man bruger?

Måske der er en gammel murer her på forum som kender til det.

PS- ved godt at man kan købe det. Det er ret dyrt, så derfor vil jeg selv klippe det.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
2395 8600
Ved ikke om du er helt stålsat på at det skal være den gamle naturvare men murere har i mange år brugt mikrofiber istedet (der hvor det er relevant).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH
BOFH
2395 8600
Man kan godt have ender der stikker ud (sker også med fæhår) - når det er tørret så svider man hurtigt enderne væk med en lille gasbrænder.

/BOFH

Mr B
Mr B Trådstarter
89
Ok, det er super, tak for tippet!

Et tillægsspørgsmål; man bruger jo traditionelt tjæret værk til at stoppe med. Hvordan med skum og så en fugebund (lukkede porer) udenpå, som mørtel stoppes op imod?
BOFH
BOFH
2395 8600
Du skal ikke bruge skum!

Indvendig lægges en diffusionstæt fuge som fungere som dampspærre. Til isolering anvendes glasuld som isolerer bedre end tjæret værk men det er ikke afgørende fordi det er så lille et areal ift den samlede isoleringsevne - det er vigtigere at kuldebroen mellem indvendigt og udvendigt muværk er afbrudt (det ikke må være sammenmuret).
Den udvendige mørtelfuge fuges direkte mod isoleringen, der er ikke brug for bagstop.

/BOFH

Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Hvis det er trævinduer, så har tjæret værk en fordel. Der afgives en smule tjære i mange år ind i træet, og det beskytter imod råd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mr B
Mr B Trådstarter
89
Tak for svar begge.

Hvorfor ikke skum?
Ved godt at det kan suge fugt, men derfor var ideen at lægge fugebund mellem det og mørtel, da fugebund har lukkede porer.

Glasuld suger vist også fugt? 

Hvis skum er no-go, så får jeg vel et problem ift stabilitet når jeg kun har karmskruer og ingen klodser?
BOFH
BOFH
2395 8600
Tror du trænger til et kursus i at montere vinduer eller som minimum et par film på yt :-)

Glasuld kan opfugtes ja, men også afgive fugten uden at kollapse og bevare isoleringsevnen.

Lidt om problemerne med pu-skum her.

Opklodsning ved vinduets bundhjørner, skal blive stående og støtter vinduets vægt. Karmskruer (mindst 120mm) uden hovede i top+bund i begge sider (fordækt i falsen) -sørger for at vinduet fastholdes i facadens plan. Der bruges 2 skruer per side hvis vinduet er ca 100cm, ellers anvendes mindst 3.

/BOFH 

Mr B
Mr B Trådstarter
89
Tak for svar.

Men plejer man ikke også at sætte blivende klodser i siden ved skruerne for at sikre stabiliteten? Det er jo det skummet ville gøre. Jeg har ikke klodser der, da jeg havde tænkt at skumme.

Men ellers læser jeg at det du siger er: stop med glasuld, så jeg får en hård bund at lægge fugen ind på, og så ingen bagstop. Tænker ca 15 mm dyb fuge?
BOFH
BOFH
2395 8600
Mr B skrev den 28-08-2023 19:52:24

Men plejer man ikke også at sætte blivende klodser i siden ved skruerne for at sikre stabiliteten? Det er jo det skummet ville gøre. Jeg har ikke klodser der, da jeg havde tænkt at skumme.

Nej, der vil tværtimod være en risiko for at skummet presser rammen indad.

Karmskruer (kaldes også for beton -eller montageskruer) har samme gevind i hele længden, dvs det holder samme afstand i hele skruens længde under iskruning og stabiliserer dermed rammen og afstanden til murværk, husk at det skal være dem uden hoved

Det er ikke som med alm træskruer med accelererende gevind for at hovedet på skruen skal trække emnerne sammen.

/BOFH 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis