Dørhåndtag: Ked a', det hænger ned a

Hjælp søges til fordøren i vores nye hus. Som det kan ses på billedet hænger håndtaget gevaldigt. Selve dørgrebspinden sidder tæt nok i låsekassen, så det er kassen, den er gal med. Som det kan ses på billedet sidder pinden skævt - også uden vægten fra håndtagene.
Er der nogen som ved hvad der kan gøres? Kan det repareres - eller er det simpelthen hele låsekassen, der skal skiftes?
Døren er fra KPK - og jeg troede egentlig at det var garanti for god kvalitet, men hvis det her er niveauet, er jeg ikke imponeret. Så gammel er døren altså ikke.

Rune Michaelsen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har intet med døren at gøre. Passer firkanten i låsekassen eller er der slup, så dørgrebet frit kan trækkes tilsvarende opad.

Søren O
Hej Søren,
Jeg tror ikke du har forstået spørgsmålet. Dørgerbspinden passer stramt/sidder tæt i låsekassen, så det jeg søger er en med forstand på låse/låsekasser. Det er den, der er problemet.

Rune Michaelsen

Det ser ud til at være en flerpunktslås?
Låsekassen skal renoveres eller udskiftes.

Elektronikteknikeren
Hvis du tager låsekassen ud, og åbner den (tager den ene side af), vil du se en fjeder. (Typen af fjeder afhænger af hvilken model låsekasse du har). Det er højst sandsynligt denne fjeder der er blevet for slap eller er knækket, og som du blot skal skifte.

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
Ja, der faktisk 2 fjedre i låsekassen. En til at holde fallen ude og en til at holde håndtaget vandret.

Du skal have låsekassen ud. For at det kan fikses, er der to ting, der skal være opfyldt. Låsekassen skal kunne skilles af og du skal have en fjeder der passer.  Fjederen behøves ikke at være original. Den kan være fra en anden type låsekasse, den skal blot passe.

Du kan også "snyde" og købe et nyt håndtag, indbygget fjeder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis