Forbinde 3 faser - Brændekløver

Hejsa. Har købt denne brændekløver. Sælger skrev der manglede noget sidste forbind af ledninger.

Der er tilsyneladende fasevender på

Hvad jeg umiddelbart kam vurdere ser det rigtigt ud bortset fra at jeg undrer mig over at nul ser ud til at være sat på jordlednings pladsen??

Det er da forkert ikke? Ser alt det andet fint ud inden jeg sætter strøm på ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den blå må ikke bruges som jord. Der skal bruges gulgrøn. det skal du ændre så det er sådan hele vejen.

fase
Det er jeg med på. Men hvor skal den blå så monteres på motoren?
Nul skal ikke monteres på motoren. Den skal kun have de tre faser og jord.
Men nul skal sandsynligvis bruges i styringen. Hvor kan jeg dog ikke lige kikke ud.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kimkragh skrev den 27-08-2023 11:11:36

Det er jeg med på. Men hvor skal den blå så monteres på motoren?

Den blå skal ikke monteres. Den er der, fordi der er brugt et 5 leder kabel og derfor bliver den tilovers.

fase
Der er gul/grøn med i kabler til motor og imellem omskofter og motorværn, så det er ret let at lave den del korrekt.
Men der mangler tilsyneladende gul/grøn i tilslutnings kabel. Der er der brugt en blå som jord, og denne er så opmærket med gul/grøn isolerebånd. 
Det må man ikke mere, men da det blev lavet kan det godt have været ok. Så hvis denne blå med mærkning er tilsluttet korrekt i stikprop så ville jeg lade den del køre som det er . 
I motor klemkassen vælger du en skrue i det hjørne som er tættest vedkabel indgang. Så kan jordleder umiddelbart nå. Og der skal en lille kabel sko klemmes på ledningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for svar. Har fået den lavet. Der skulle også laves forbindelser til til de modsatte poler i motoren. Så den kører nu. 
Hov hvordan er de forbindelser lavet og hvad står der på mærkeplade omkring spænding ( volt ) 
Der er nemlig 2 måder og ved forkert tilslutning kan motoren brænde af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
På billedet ligner det at laskerne på motoren mangler. Hvis de tre klemmer modsat tilgangen bliver forbundet sammen, bliver det en stjernekobling. Det vil passe til 3 x 400 volt. Det er næppe en motor til stjerne-trekant-start, og hvis det var, ville det blot betyde at motoren ikke havde de fulde kræfter.

Elmand. De skulle forbindes med hinanden overfor hinanden ifølge pladen. Fik hjælp af en industri elektriker i anden gruppe 😉
Kimkragh skrev den 28-08-2023 21:51:47

Elmand. De skulle forbindes med hinanden overfor hinanden ifølge pladen. Fik hjælp af en industri elektriker i anden gruppe 😉

Så er motoren beregnet til 3x 400/660V 

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis