Utæt "udlufter", udskifte rør eller ej? :)

Hej med jer :)

Vi er forholdsvis nye husejere herhjemme og er støt på vores første opgave der pludselig kræver lidt opmærksomhed.

Den sølvfarvede "automatiske udlufter" som sidder på røret med det varme vand drypper ret meget, jeg har forstået at den gerne selv skulle kunne lukke luft ud uden at vandet løber med, det har den tydeligvis ikke kunne længe, for da vi opdagede det, tog vi isoleringen af rørene og så at den har løbet et godt stykke tid og fået røret til at ruste.

1) Jeg har ladet mig fortælle at sådan et rør har en god godstykkelse, er det rust noget der kræver at røret bliver skiftet ud eller kan det gå evt med at slibe på det og male det?

2) Selvfølgelig skal udlufteren udskiftes, jeg har fundet en tilsvarende på nettet, dog kan de fåes med 2 slags gevind, 1/2" gevind og 3/8" gevind, kan jeg se på den udefra hvilket gevind den har? tænker nok slet ikke at den er tæt når den har været skruet ud :)

3) Når jeg skal montere den nye, skal der så bruges noget specielt til gevindet? uld, tape eller lign.? Eller skal den bare skrues direkte i?

Har vedhæftet lidt billeder så det hele giver mening (håber jeg)

Mvh. Emilie
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Velkommen på lds
Du skal måle på rørene for at finde størrelse. Herunder er der en liste over udvendig rørdiameter. Oppe ved udlufter kan du kun måle på gevind, og det er en smule mindre end de viste mål. Det ser ud som 3/4 " rør men reduceret til 3/8 oppe ved udlufter. Men mål efter det er ikke let at se på et billede. 
Du kan slibe rusten væk og eventuel male rørene, det ser ikke ud til at være så dyb rust. 
Du skal bruge pakgarn og salve. Det købes samme sted som udlufteren. 
Husk at lukke vand af systemet før du skruer udlufteren af. 
Den kan kun udlufte lige hvor den sidder så det kan være nødvendig at udlufte alle radiatorer bagefter. 
  • 3/8” BSP = udvendig rørdiameter: 17,5 mm
  • 1/2” BSP = udvendig rørdiameter: 21,3 mm
  • 3/4” BSP = udvendig rørdiameter: 26,9 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mor-Emilie
Mor-Emilie Trådstarter
6
Hej og tak for dit svar :)

Jeg har målt selve vandrøret, det er ca 34mm.
Det bliver oppe i "kraven" reduceret til ca 31 mm.
Uden at kunne forklare hvad bund "dimsen/genvindet" hedder skal jeg bruge en 20mm fastnøgle for at løsne udlufteren hvis det giver mening :D

Hvilken vil du så mene at det er ? 

Mvh. Emilie
Når en 20 mm nøgle passer på sekskanten, er det med meget stor sandsynlighed, en ventil med 3/8" gevind.
Så sådan en  her med 3/8" gev. ville passe LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Mor-Emilie
Mor-Emilie Trådstarter
6
Også selvom at røret er så stort i diameter? Det må vel være et 1" rør når det måler små 34m.?

Den ventil du har linket til står der 10 bar på, den vi har nu er vidst på 4, skal den ikke helst være magen til? Vi køre jo kun med omkring 2 bar i systemet :)

Mvh. Emilie
Mor-Emilie skrev den 27-08-2023 12:46:06

Også selvom at røret er så stort i diameter? Det må vel være et 1" rør når det måler små 34m.?

Den ventil du har linket til står der 10 bar på, den vi har nu er vidst på 4, skal den ikke helst være magen til? Vi køre jo kun med omkring 2 bar i systemet :)

Mvh. Emilie

Der sidder måske en reduktion til 3/8" men jo ikke nemt at se på billedet, men ting med 3/8 gevind er ofte 19-20 mm nøgle.

Den sikre metode er at skrue ventilen af (der skal tappes noget vand af anlægget) og så tag ventilen med til den lokale vvs shop og få den der passer.

Mener ikke arbejdstrykket betyder noget, bare anlæggets tryk ikke overstiger det ventilen max kan holde til.
Men du kan jo også købe en til max 4 bar link

Annonce
Mor-Emilie
Mor-Emilie Trådstarter
6
Okay super :) Hvad er din vurdering ifht. rørene? Er du enig med "ev elmand" ? :)

Mvh. Emilie
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Når du ser på øverste grenstykke, så er der en væsentlig reduktion op til udlufteren. Altså 1" ind nedefra og ud til venstre, og så 3/8 opad. Når det er 20 mm nøgle der skal bruges, er gevind jo lidt mindre end det.
Udlufter må gerne kunne holde til 10 bar, det har ingen indflydelse på funktionen. 

m.v.h. Erik
Mor-Emilie
Mor-Emilie Trådstarter
6
Det giver god mening det du skriver ifht det med nøglens størrelse 😊 undre mig bare over at det kun er 3/8" når røret udvendigt (det i toppen) er 30-31 mm men jeg prøver at bestille sådan én i 3/8", så er den nok fixet 😉

Tusind tak for råd 😊

Mvh. Emilie 
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Du måler jo ikke på rør udvendig i toppen. Du måler på en fittings som har en større krave. Det du skulle måle på var udlufterens gevind, som måske kan ses lige over den store fittings. 

m.v.h. Erik
Du kan også bare stramme hætten til i toppen, så bliver den tæt, men så har du ikke aut. udluftning.
Men normalt skal man jo også kun udlufte, hvis man har haft vandet tappet af anlægget, men så kan du jo bare løsne hætten til alt luften er ude.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også