Asbest eksponering

Hej alle sammen jeg er blevet bange for om jeg får lungehindekræft.
Det kommer sig af, at mine venner har fjernet 2x vinylrullegulve i mine gange. Dette er gjort uden de havde kendskab til asbest.
Derudover har de fjernet fliseklæb fra 70’erne i køkken. De har blot roddet op efterfølgende med støvsug og klud.

Jeg har ikke selv hjulpet med at fjerne disse materialer, men jeg har opholdt mig i boligen dagene efter og derved bekymre det mig om jeg har indåndet store mængder asbest
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg bestemt ikke at du har, sygdommen opstår typisk over 10 år efter langvarig kontakt med asbest.

Men få nu huset rengjort med en støvsuger med et filter til asbest, så har du den bekymring mindre.
Har du stadig nogle af materialerne, kan du få testet om de rent faktisk indeholder asbest.

Vi prøver igen, i morgen --
JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
Og hvis du finder ud af at de fjernede materialer indeholdt asbest bør du også orientere det sted hvor de blev eller bliver deponeret(sikkert en genbrugsstation)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du har jo kun været udsat for det i en meget kort periode, antager jeg.
Men få hele huset støvsuget, med en støvsuger med godkendt filter til asbest.
Og få lavet nogle prøver, hvis du har mere af materialerne tilbage, det er jo ikke sikket de indeholder asbest.

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Du har absolut ikke grund til bekymring. Det er i al overvejende grad folk som hr arbejdet med asbest uden beskyttelse som får lungehinde kræft.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
mfrost
mfrost
2976 9400
For år tilbage var der en del arbejdere i Aalborg der fik lungehindekræft, p.g.a. at de havde arbejdet med med asbest på ertenitfabrikken som primært lavede tagplader. Når asbesten kom ind på fabrikken lå det ibstore bjerge og de havde endda sneboldkamp med det (snebolde lavet af løs asbest) og her snakker vi hele arbejdsdage uden beskyttelse, så umiddelbart tænker jeg at du MÅSKE har været eksponeret for 1 milliontende del af hvad de blev udsat for, så jeg vil sove ganske rolig hvis jeg var dig vi er trods alt i 100.000 vis her i  DK der er stødt på noget asbest en par gange og jeg er nu ganske overbevist om at vi ikke får kræft af den grund om 30 år !!
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Jeg hørte en radioudsendelse om "eternitten" i Ålborg ( Nr. Sundby)  Her fortalte folk at de som børn havde stor glæde af at lege i asbest lager hallerne. Her kunne man have gode gemmesteder imellem de lange rækker af asbestsække. 
Der er dog tilfælde af lungehindekræft hos hustruer til eternit arbejdere. Der skyldes nok at arbejdstøjer altid kom med hjem, og derfor var der altid asbest fibre i huset.  
Men det er stadig meget større eksponering and du er udsat for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Lungerne har en ”mekanisme” til at fjerne støv fra lungevæggen. Det er noget slim, der trækker skidtet op mod munden. Nogle støvpartikler har en form så de borer sig ind i cellerne og ikke kan fjernes. Støv med en sådan form er skadelig for lungerne.

Den form for støv findes i næsten alt støv. Der er rigtig meget i asbest. Derfor bør man undgå at indånde støv, især asbeststøv.

Forskellen mellem asbeststøv og andet støv er altså koncentrationen af støvkorn med en farlig form. Hvis man har indåndet asbeststøv fra nedbrydning en dag, har man måske fået lige så mange uheldige støvkorn på en dag, som man ville i løbet af en måned fra andet støv. Når støvet først har lagt sig, er der ekstremt lidt i luften.

Man skal ikke gå i selvsving, fordi man har være udsat for asbeststøv. Der skal en daglig eksponering til over længere tid, i en mængde der er synlig i luften, før det bliver farligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis