Montering af lampe i gammelt udtag

Hej jeg har lige monteret en loftlampe i mit (gamle) sommerhus.

Tidligere ejer havde fjernet alle lamper så jeg ved ikke hvordan de sad før. Men der er to kabler fra udtaget; de to brune i en muffe, to gul/grønne i samme klemme og to blå i hver deres klemme.

Jeg monterede bare som jeg plejer; brun i brun og blå i blå, men så lyste lampen konstant og kontakten gjorde ikke en dyt. Jeg fandt en gammel tråd herinde som sagde at de blå skulle være samlet for at kontakten virkede. Så der gjorde jeg og lampen lyser fint men når jeg trykker på kontakten slukker lampen og afbryderen i eltavlen smækker i.

Jeg har lagt et billede med. Den klemme som nu står tom havde en blå ledning i.

Har I nogle gode råd?

Vh Heidi

Kæft vi har det godt :-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart
karl smart
2104 2600/2700
Prøv at sætte lampen til de 2 blå , de 2 brune er fasen gulgrønne er jord og den ene blå er nul og den anden blå er lampeledning , forvirret ja men det er faktisk lovligt .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvannberg
Hvannberg Trådstarter
5 3300
karl smart skrev den 26-08-2023 18:48:43

Prøv at sætte lampen til de 2 blå , de 2 brune er fasen gulgrønne er jord og den ene blå er nul og den anden blå er lampeledning , forvirret ja men det er faktisk lovligt .

Det virker!! Hvad faaan… Det er da mega forvirrende ja. Tusind tak for hjælpen Karl Smart 😊

Kæft vi har det godt :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis