Bådmotor

Hej. Har købt en Møn 27 fod der har næsten ny Vetus M3 29 hk. Når jeg sejler, og lige prøver med fuld gas, går den 2600 omdrejninger. Men som jeg læser i data om motoren, burde den gå 3600 omdrejninger. Læser jeg noget forkert. Der er ingen tilgroning, men ved selvfølgelig ikke om der er den rigtige skrue på. Mvh Allan. 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden   
Når motoren har sit højeste moment ved 2500 o/m lyder det da ikke helt galt, men vil du høje op i o/m, skal der en skrue på med mindre stigning.

Vi prøver igen, i morgen --
Møn 27 skrev den 26-08-2023 16:56:10

Ahhhh Så det ikke de 3600 ved Max hastighed jeg skal kigge efter😂

 Så meget kender jeg ikke til sejlbåde, men måske andre kan byde ind.



Vi prøver igen, i morgen --
Sæt motoren i frigear og se hvad den så kommer op på i omdrejninger
Max  drejningsmoment er der hvor motoren yder bedst i.f.t moment og økonomi.
Dog er det godt en gang imellem at "blæse" den ud med flere omdrejninger.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvis den skal op på 3600 omdrejninger, så skal gaskablet eller gashåndtaget muligvis justeres, men jeg er i øvrigt enig med schortcut om at det optimale er at køre med max. 2500 omdr. Ved fuld gas larmer motoren meget mere, og bruger mere olie, og farten er kun en anelse højere, den teoretiske fart for en Møn 27 er ca. 6,6 knob og det vil den også være om du så lagde en 100 hestes motor i den.
Tak for svar Solaris. Så vil jeg ikke gøre mere ved det. Så køre den jo som den skal. 😁
Jeg vil mene din propeller er for stor (har for meget stigning). Motoren skal  gerne kunne komme op på fulde omdrejninger, eller i hvert fald tæt på. 33-3500 i dit tilfælde.
Med en for stor stigning på propellen svarer det til at køre i meget højt gear i bilen. Motoren sejtrækker ad pommern til. I bilen kan du geare ned, hvis der kommer en bakke. Det kan du ikke i båden, hvis der kommer modvind eller andet, som øger fremdrivningsmodstanden (med mindre du har en propeller med variabel pitch).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak Chr. Tænke jeg må få kigget på det når den kommer op, ved faktisk ikke hvor stor propel der på, kun den er fast. 
Du kan få stigningen ændret på din propel, eks. hos Kosør propeller..


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis