Gammel vægkontakt til emhætte

Hej Lav-det-selv.

Oven over emhætten i vores lejlighed er et gammelt lampeudtag, hvor der udgår flere kabler til diverse andre stikkontakter, og emhætten får også strøm herfra. Jeg vil gerne udskifte emhætten, men de nye er kompatible med FUGA-stik. Jeg har ikke lyst til at skære ledningen og isoleringen for at komme til de tre ledninger for at kunne tilslutte emhætten til lampeudtaget. Hvad er mine muligheder? Findes der adaptere? 

Jeg kan forstå, at man godt selv må udskifte stikkontakt, men gælder det også disse med udgående kabler?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj
jenshøj
3330 4800
Du må gerne udskifte en stikkontakt, men ikke ændre et lampeudtag til en stikkontakt. Det kræver en elektriker. Det vil være muligt for denne at montere en stikkontakt, men det er ikke besværet værd.

Klip stikket af den nye emhætte, og monter den på samme måde som den tidligere. Det er den simpleste og korrekte måde at gøre det på.
Så du har en stikprop på din kommende emhætte som du gerne vil have forbundet til lampeudtaget?
Et par muligheder:
Du kan udskifte udtaget til en stikkontakt, man kan få højere udgaver så der er plads til samlemuffer til de 4-5 kabler. Sandsynligvis ville en stikkontakt skulle flyttes lidt, gerne til sort bagvæg - svær at komme til med nuværende placering. Du må ikke selv udskifte udtaget med en stikkontakt.
Du kan montere en hun-stikprop på tilledningen fra lampeudtaget til emhætte, så har du effektivt en stikkontakt. 
Du kan klippe stikket af den nye emhætte og tilslutte direkte i lampeudtaget/dåse - meget anvendt fremgangsmåde med hårde hvidevarer.

Piskeris skrev den 26-08-2023 12:36:54

Så du har en stikprop på din kommende emhætte som du gerne vil have forbundet til lampeudtaget?
Et par muligheder:
Du kan udskifte udtaget til en stikkontakt, man kan få højere udgaver så der er plads til samlemuffer til de 4-5 kabler. Sandsynligvis ville en stikkontakt skulle flyttes lidt, gerne til sort bagvæg - svær at komme til med nuværende placering. Du må ikke selv udskifte udtaget med en stikkontakt.
Du kan montere en hun-stikprop på tilledningen fra lampeudtaget til emhætte, så har du effektivt en stikkontakt. 
Du kan klippe stikket af den nye emhætte og tilslutte direkte i lampeudtaget/dåse - meget anvendt fremgangsmåde med hårde hvidevarer.

Hej Piskeris. Tak for dine tips, jeg kan godt lide idéen med at montere en hun-stikprop på tilledningen, men ved du om  sådan en tilslutning lovlig? Ellers må jeg klippe stikket af på den nye emhætte, sådan som du og jenshøj foreslår.

S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Piskeris.
Som professionel bør du vide, at en hunstikprop ikke findes. Det hedder et forlængerled. 
I øvrigt bør kablerne i installationen gøres fast. 
Klip stikproppen af og monter ledningen fra emhætten i udtaget.

fase
S. Fabrin skrev den 26-08-2023 13:10:35

Piskeris.
Som professionel bør du vide, at en hunstikprop ikke findes. Det hedder et forlængerled.
I øvrigt bør kablerne i installationen gøres fast.
Klip stikproppen af og monter ledningen fra emhætten i udtaget.

Kommer vist an på hvem man spørger 😅 Når man formidler til lægfolk kan man i øvrigt med fordel tilrettelægge sin kommunikation til et ordvalg der øger forståeligeheden😉

Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
 Kommer vist an på hvem man spørger 😅 Når man formidler til lægfolk kan man i øvrigt med fordel tilrettelægge sin kommunikation til et ordvalg der øger forståeligheden😉 .

Jeg synes ikke det gør noget, at man retter termer, som er forkerte, til de rigtige ord. I min opfattelse er en afbryder en ting og en stikkontakt en anden ting. Du bruger sikkert også en masse fagudtryk i dit arbejde. Disse udtryk forventer jeg ikke alle skal kende betydningen af. Jeg kender heller ikke alle fagudtryk for alle andre fag, men det forbyder ikke, at jeg prøver at lære nogen af dem. At tale samme sprog gør kommunikationen nemmere.

fase
ev elmand
ev elmand
25303 7480
I øvrigt er det ren fusk at sætte forlænger ud fra udtaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
ev elmand skrev den 26-08-2023 16:48:59

I øvrigt er det ren fusk at sætte forlænger ud fra udtaget. 

Enig.

fase
Jeg klipper stikproppen og fører ledningerne ind i udtaget - tak til alle for input.

Et tillægsspørgsmål: Den store kasse mellem luftrør og emhætten, hvad er den til? Er den nødvendig?
Søren O
Søren O
6187 7000
Jeg vil gætte på at kassen indeholder et lukkespjæld som lukker for røret når emhætten ikke er i brug. Tror bestemt ikke du skal fjerne den.
Så vidt jeg kan ane, så står der RH 125 på typeskiltet. Jeg kan dog ikke finde noget på Exhaustos hjemmeside.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis