Er ekspansionsbeholder skiftet?

Vi fik lavet service på vores oliefyr forleden. 

Jeg har ikke meget forstand på den slags, så jeg spurgte ham hvorfor jeg så tit skulle fylde vand på anlægget (trykket falder fra 1,5 til 0 bar).

Det kunne skyldes defekt ekspansionsbeholder, var svaret. 

Jeg fik og ordnede lidt småting mens han arbejde. Jeg kom ud til ham igen og han fortalte at den var defekt. Han demonstrerede også en art ventil der sad på den, og båd på en del tekniske termer som jeg ikke kendte meget til. Den skulle så skiftes. 

Jeg spurgte, om det ville hjælpe på at jeg skulle fylde vand på anlægget ca. hver 2. måned? Og hvor blev det vand i øvrigt af?

Det ville hjælpe. Typisk var det ved fordampning vandet forsvandt.

Jeg lod ham arbejde videre, og et par dage senere kiggede jeg oven på fyret.

Så vidt jeg kan se er det den samme ekspansionsbeholder som jeg havde før. Den er skrammet og støvet i samlingen, og der er en meget slidt label på toppen af den. 

Derfor er jeg blevet i tvivl om ,om den er skiftet eller om det jeg kan se er en slags ydre skjold og der sidder en lign. beholder inden i. Når jeg Google billede af ekspansionsbeholder ligner det til forveksling det jeg har siddende: https://www.google.com/search?q=ekspansionsbeholder+12+l&client=ms-android-oneplus-rvo3&sca_esv=559426705&sxsrf=AB5stBhVX_U7c7I1sYyXuYHFMcKhSLf7lA%3A1692808180152&ei=9DPmZOjrCP6Uxc8PuvGusAQ&oq=ekspansionsbeholder+12+l&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhhla3NwYW5zaW9uc2JlaG9sZGVyIDEyIGwyCBAAGIAEGMsBMgYQABgWGB4yBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGKABSM0ZUOwDWMEWcAF4AZABAJgBrgGgAboFqgEDMC41uAEDyAEA-AEBwgIEEAAYR8ICBBAjGCfiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Kan det tydes på billedet af den slidte label om den er ny eller gammel?!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
16050 4400
Den beholder ser ikke ny ud, men du har vel heller ikke betalt for en ny beholder. Virker den?

fase
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
47
S. Fabrin skrev den 23-08-2023 22:59:25

Den beholder ser ikke ny ud, men du har vel heller ikke betalt for en ny beholder. Virker den?

Iflg. regningen står der expansionsbeholder 12l RF - 621 kr.

Det er vanskeligt for mig at sige om den virker. Jeg mener han sagde at han havde stillet trykket på 1,5 bar, men er ikke sikker. Jeg tjekkede heller ikke. D. 19. stod den på 1,2 og d. 21. på 1,1.

S. Fabrin
S. Fabrin
16050 4400
Jeg kan ikke afgøre med 100% sikkerhed,  om din beholder er ny. Dine oplysninger om, at trykket er faldende, kunne tyde på en utæthed et sted eller manglende fortryk i ekspansionsbeholderen. Men man må gå ud fra at VVS'eren har tjekket at fortrykket er på 0,5 bar. Prøv at holde øje med trykket. Trykket skal ikke blive ved med ar falde.

fase
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
47
S. Fabrin skrev den 24-08-2023 08:14:55

Jeg kan ikke afgøre med 100% sikkerhed,  om din beholder er ny. Dine oplysninger om, at trykket er faldende, kunne tyde på en utæthed et sted eller manglende fortryk i ekspansionsbeholderen. Men man må gå ud fra at VVS'eren har tjekket at fortrykket er på 0,5 bar. Prøv at holde øje med trykket. Trykket skal ikke blive ved med ar falde.

Ok. Tak for svar. Jeg holder øje.

Måske RF i slutningen af varen står for refurbished. Altså en brugt enhed der er blevet renoveret. 

Noget bud på hvor det vand jeg fylder på ca. hver 2. måned bliver af? Er fordampning en realitet?

Vi er lige blevet færdige med en større vandskade med brugsvand i vores hus, og jeg bryder mig ikke om tanken om at der er en utæthed et sted.

S. Fabrin
S. Fabrin
16050 4400
RF mærkning på din ekspansionsbeholder betyder sikkert ikke refurbished. Ekspansionsbeholderen er simpelt opbygget. Den består af to kamre adskilt af en gummimembran. På den ene side er der luft med et tryk på mellem 0,5 og 0,8 bar. På den anden side er trykket fra varmesystemet. Ekspansionsbeholderen er der for at udligne trykændringer forårsaget af temperaturændringer i varmesystemet. 

fase
Annonce
HrT
HrT
696 3400
Min vvser tog billeder af alt han lavede. Sagde det var et krav ift revision af hans autorisation (noget med at stikprøverne gik hurtigst hvis de havde foto dok). Mon din har det samme?

Derudover så ring og spørg. Hvis du har betalt for en ny, bør der være en ny. Hvis ikke, så ikke. Men spørg hvad han har gjort med ekspansionstanken. Og lyt godt efter. Det er eneste måde at få et reelt svar på imo
JohnLarsen
JohnLarsen
1593 3500
Sommetider tager jeg fejl, men for mig ser det ud fra dit billede som om din beholder måske er fra 29.12.1950(eller en gang i 50’erne).
Hvis jeg søger på nettet koster sådan en 50-65 Euro fra ny.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
47
JohnLarsen skrev den 24-08-2023 13:26:22

Sommetider tager jeg fejl, men for mig ser det ud fra dit billede som om din beholder måske er fra 29.12.1950(eller en gang i 50’erne).
Hvis jeg søger på nettet koster sådan en 50-65 Euro fra ny.

Ja, det var også sådan jeg læste det. Så er den en del ældre end fyret…. 

ev elmand
ev elmand
25281 7480
Der tror jeg godt nok i skyder forbi med den alder.   
Jeg tror bestemt ikke denne type ekspansions beholder var opfundet i 1950´rne På det tidspunkt var det kun åben ekspansion der blev brugt. 
Her er lidt historisk om firmaet. Jeg googlede lige produktions firmaet. Det er google oversat. 

I 1957 startede Sergio Tegon sammen med sin kone, Udilla Maria, en håndværksproduktion af metalmøbler til køkkener i den lille garage i sit hjem. Således står den første CIMM, et akronym for Italian Metal Furniture Construction. Den succes, der blev opnået i 60'erne, førte til erhvervelsen af det første skur og virksomhedens nuværende historiske hovedkvarter. I 1967 blev der købt et firma, der producerede sanitetsbånd til badeværelser med den deraf følgende bortskaffelse af metalmøbler til køkkener

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Helt sikkert ikke fra 50'erne..
Fandt et billede af en lignende beholder, der hvor datoen står, mangler etiketten på trådstarterens beholder.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis