Vi fik lavet service på vores oliefyr forleden.
Jeg har ikke meget forstand på den slags, så jeg spurgte ham hvorfor jeg så tit skulle fylde vand på anlægget (trykket falder fra 1,5 til 0 bar).
Det kunne skyldes defekt ekspansionsbeholder, var svaret.
Jeg fik og ordnede lidt småting mens han arbejde. Jeg kom ud til ham igen og han fortalte at den var defekt. Han demonstrerede også en art ventil der sad på den, og båd på en del tekniske termer som jeg ikke kendte meget til. Den skulle så skiftes.
Jeg spurgte, om det ville hjælpe på at jeg skulle fylde vand på anlægget ca. hver 2. måned? Og hvor blev det vand i øvrigt af?
Det ville hjælpe. Typisk var det ved fordampning vandet forsvandt.
Jeg lod ham arbejde videre, og et par dage senere kiggede jeg oven på fyret.
Så vidt jeg kan se er det den samme ekspansionsbeholder som jeg havde før. Den er skrammet og støvet i samlingen, og der er en meget slidt label på toppen af den.
Derfor er jeg blevet i tvivl om ,om den er skiftet eller om det jeg kan se er en slags ydre skjold og der sidder en lign. beholder inden i. Når jeg Google billede af ekspansionsbeholder ligner det til forveksling det jeg har siddende:
https://www.google.com/search?q=ekspansionsbeholder+12+l&client=ms-android-oneplus-rvo3&sca_esv=559426705&sxsrf=AB5stBhVX_U7c7I1sYyXuYHFMcKhSLf7lA%3A1692808180152&ei=9DPmZOjrCP6Uxc8PuvGusAQ&oq=ekspansionsbeholder+12+l&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhhla3NwYW5zaW9uc2JlaG9sZGVyIDEyIGwyCBAAGIAEGMsBMgYQABgWGB4yBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGKABSM0ZUOwDWMEWcAF4AZABAJgBrgGgAboFqgEDMC41uAEDyAEA-AEBwgIEEAAYR8ICBBAjGCfiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=mobile-gws-wiz-serpKan det tydes på billedet af den slidte label om den er ny eller gammel?!