Erfaringer med kompakte varmepumper (uden udedel)?

puggie
puggie
361 8700
Jeg vil gerne kunne varme min nyrenoverede garage op i vinterhalvåret, hvilket vil sige holde en temp på 10-12C konstant med muligheden for at skrue lidt op hvis det er nødvendigt. Garagen er ca. 30 kvm.

Jeg har kigget på varmepumper uden udedel, synes ikke der er meget at vælge imellem, Qlima WDH 129/229, Thermex Easy Compact og et par andre. De koster ca. 8-12k og man må selv montere.

Men virker de? Og er de billige nok i drift? Ingen af dem har "sommerhus" funktion så man vil skulle montere en form for termostatstyring selv.

Nogen erfaringer med disse?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy
Superdiy
687 4200
De har en cop faktor der er 25% dårligere end en ”rigtig” varmepumpe så det var det sidste jeg ville investere i.

Du kan sagtens få monteret en panasonic cz35 eller lignende til 12.000kr forudsat der er strøm mv.

Selvbygger med stort S. 
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Jeg lytter lige med, da jeg også overvejer sådan en 🙂

Hos mig ville det kun være til en bygning på 18kvm.. så virker der bare voldsomt med sådan en Panasonic? (Også til din garage?)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Allan A
Allan A
97 8600
Jeg har ikke selv haft en, men jeg søgte lidt på dem på et tidspunkt, og der kom flere anmeldelser fra folk, der havde haft mindre vandskader, fordi afrimningskanalen udad frøs til, og vandet derfor endte på gulvet indenfor. Det er måske mindre kritisk i en garage og sikkert ikke noget der sker for alle eller hver dag, men jeg ville nu alligevel være bekymret. COP'en må også blive en hel del ringere, når den sådan iser til og ikke kan afrime ordentligt. 
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Grunden til at de har en lav virkningsgrad (COP) er at den kolde luft skal ind i rummet. Da der ikke er plads til 300 mm isolering, men kun ganske lidt, bliver der tabt meget varme af den vej. Hvis man kun vil bruge den, i en garage, når det er hård frost, kan den nok ikke konkurrere med en elradiator.

Hvis din garage er godt isoleret, er det i mange tilfælde nok at parkere en varm benzin- eller dieselbil i garagen daglig for at holde den frostfri. Ekstra varme er ofte kun nødvendig, hvis der er frost døgnet rundt i flere dage

12 grader i en garage er relativt lunt. Jeg går efter aldrig at komme under 5 grader. Hvis det kniber med varme fra bilerne bruger jeg elektrisk varme. Jeg synes, at du skal prøve med en simpel varmeblæser det første år, og se hvad du har brug for.

Fx https://www.harald-nyborg.dk/heatmax-industriblaeser-2000-w

Annonce
puggie
puggie Trådstarter
361 8700
Tak for inputsene. 

Garagen bruges både som træningsrum og til reps/olieskift på bilerne samt noget opbevaring. Vi kører ikke bilerne ind på daglig basis. Jeg har isoleret taget med 120 mm rockwool. Væggene står blot i lecablokke uden yderligere isolering, men de isolerer jo lidt i sig selv. Vinduer og døre er energimærkede. Betondækket er ikke isoleret. Den ene langside støder direkte op mod naboens murede garage så der er også lidt at hente der mht at holde på varmen. 

Problemet med en traditionel varmepumpe med udedel er at det er vanskeligt at finde en god placering for udedelen da den vil skulle placeres på havesiden. Alternativt vil der skulle føres længere rør osv og så er vi nok ude over det der betegnes som en "standardmontering". Ved i forresten om rør kan føres på indvendig side af muren? De pumper jeg har set har alle udgang på bagsiden hvilket gør at der skal bores gennem muren der hvor inderdelen monteres...
HrT
HrT
724 3400
puggie skrev den 24-08-2023 16:21:51

Tak for inputsene.

Garagen bruges både som træningsrum og til reps/olieskift på bilerne samt noget opbevaring. Vi kører ikke bilerne ind på daglig basis. Jeg har isoleret taget med 120 mm rockwool. Væggene står blot i lecablokke uden yderligere isolering, men de isolerer jo lidt i sig selv. Vinduer og døre er energimærkede. Betondækket er ikke isoleret. Den ene langside støder direkte op mod naboens murede garage så der er også lidt at hente der mht at holde på varmen.

Problemet med en traditionel varmepumpe med udedel er at det er vanskeligt at finde en god placering for udedelen da den vil skulle placeres på havesiden. Alternativt vil der skulle føres længere rør osv og så er vi nok ude over det der betegnes som en "standardmontering". Ved i forresten om rør kan føres på indvendig side af muren? De pumper jeg har set har alle udgang på bagsiden hvilket gør at der skal bores gennem muren der hvor inderdelen monteres...

Har fået installeret i firma regi hvor de gik langs væggen. Husker ikke mærket 

puggie
puggie Trådstarter
361 8700
Nå nu har jeg købt en alm split varmepumpe. Kom frem til at det nok er den bedste løsning på længere sigt så må der bare en pæn kasse på udedelen.... De havde tilbud hos whiteaway på en haier as25 til 6500. Så det kan holdes på de ca. 10k m. montering. Den har sommerhus funktion. Nu læste jeg lige i manualen at der står at indedelen skal monteres i 2,3 m højde.... hvorfor dog det jeg har ikke den højde på det sted den skal placeres. Taget hælder så der er ca 240cm i den ene side og 205 i den anden. Den skal monteres på den lave side. Skulle det være et problem? Angående føring af rør skulle den have sidevers udtag også så det må kunne lade sig gøre at føre på indvendig side.
puggie
puggie Trådstarter
361 8700
2. Spørgsmål. Nogle erfaringer med Haier? Kan læse mig til at Panasonic tilsyneladende er det mest foretrukne mærke.
Gregeren
Gregeren
5137 2830
Haier er også fint, men mindre kendt i dk.

Det med højden er i forhold til optimal spredning af varmen. Du sætter den bare som den nu kan, det skal nok virke alligevel. Det er jo heller ikke noget stort rum.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis