Bad-ventilator styring - 2 badeværelser + kontakter

Hej LDS'ere

Jeg har i dag to badeværelser med hver deres ventilator som styres af en pir-sensor til lys og ventilation.
Det kører i ca 10 min, hvis der ikke er bevægelse.

Begge ventilatorer er gået døde og derfor skal jeg have dem skiftet og i den forbindelse tænkte jeg om jeg hellere skulle satse på en enkelt ventilator, som suger på begge badeværelser - jeg kunne bruge det dobbelte på en enkelt og måske få noget som er bedere (mere holdbart??).

Men hvorledes er det med styring af ventilatoren - skal der gøres noget særligt ved installationen, hvis de to PIR kontakter skal styre den samme ventilator.
Jeg har det fint med at der er sug på begge badeværelser, når det kun er det ene som benyttes.

Hvad sker der når begge baderum benyttes og PIR'en på nr.2 badeværelse tænder, når der allerede er tænding på nr.1.?

Er det noget som kan laves simpelt uden de helt store udskrivninger til elektriker og materiel.?  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Er du sikker på at begge ventilatorer er gået døde? Har du tjekket dem ved at sætte spænding på dem.
Hvis PIR sensoren tænder både lys og ventilator, må du acceptere at både lys og ventilation bliver tændt i begge rum samtidig.
Hvis baderum 1 har tændt ventilationen og baderum 2 derefter tænder, er det den med sidste udløbstid, der bestemmer, hvornår der slukkes.
Hvis du vælger, at lave/få lavet det du beskriver, er det blot at at trække et treleder kabel mellem de to lampesteder. Det er et ufravigelig krav at begge lampesteder er på samme gruppe.

fase
Robeden
Robeden Trådstarter
17
Tak for svaret…
Kan det laves på en måde så det kun ventilatoren tænder.
Jeg tænkte en form for relæ(??? -lidt ala korrespondance, uden jeg ved hvorledes det er skruet sammen), hvor kabler fra begge PIR kontakter tilsluttes.

Spurgt på en anden måde: hvad skal det til for at set kun er ventilatoren som tænder (og lyset i det respektive bad-rum som aktiveres via PIR)?
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Hvis du vil have det sådan, at lyset og ventilatoren tændes i det rum du bruger, men lyset i den andet rum skal ikke tændes, bliver du nok nødt til at have to tændinger og dermed to PIR sensorer eller et relæ i lampeudtaget, som tænder for ventilatoren. Jeg kender ikke din installation, så det er svært at sige, hvad der lader sig gøre, men jeg hælder til måden med et relæ i lampeudtagene.

fase
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Hvorfor en ventilator til to badeværelser?

Jeg kan ikke se fordelen. Det er mest strøm- og varmeeffektivt kun at blæse der hvor der er behov for det.

Med kun en kommer den cirka til at køre cirka dobbelt så mange gange som de gamle. Så hvis den er dobbelt så holdbar som den gamle, kommer den til at holde lige så lang tid som de gamle gjorde.

Jeg vil anbefale dig at købe to styk med gode lejer. Hvis du ikke går efter en med avanceret styring, koster dem med gode lejer ikke specielt meget.
Robeden
Robeden Trådstarter
17
S. Fabrin skrev den 22-08-2023 20:21:38

Hvis du vil have det sådan, at lyset og ventilatoren tændes i det rum du bruger, men lyset i den andet rum skal ikke tændes, bliver du nok nødt til at have to tændinger og dermed to PIR sensorer eller et relæ i lampeudtaget, som tænder for ventilatoren. Jeg kender ikke din installation, så det er svært at sige, hvad der lader sig gøre, men jeg hælder til måden med et relæ i lampeudtagene.

Jeg vil forsøge at skitsere installationen som jeg husker det ifht kabeltræk (8-9år siden🤪) - jeg forberedte kablerne i vægge og loft og elektriker samlede og installerede spots, dåser osv, så jeg ved ikke hvordan det er skruet sammen bag ved.

Der er en loftdåse i badeværelserne hvor alle kabler er samlet.
Herfra er der et kabel til loft spot, et kabel op til loftrum til ventilator og et kabel til PIR-tænd/sluk.
Jeg er ikke sikker, men mener at alle kabler var 3x1.5.

Vil det ikke give problemer med et relæ på hvert badeværelse, som begge tænder eller er det blot som du beskrev tidligere - den sidste tænding afgør hvornår ventilator stopper!
Annonce
Robeden
Robeden Trådstarter
17
GodeVen skrev den 22-08-2023 21:05:12

Hvorfor en ventilator til to badeværelser?

Jeg kan ikke se fordelen. Det er mest strøm- og varmeeffektivt kun at blæse der hvor der er behov for det.

Med kun en kommer den cirka til at køre cirka dobbelt så mange gange som de gamle. Så hvis den er dobbelt så holdbar som den gamle, kommer den til at holde lige så lang tid som de gamle gjorde.

Jeg vil anbefale dig at købe to styk med gode lejer. Hvis du ikke går efter en med avanceret styring, koster dem med gode lejer ikke specielt meget.

Der er sikkert ikke den store fordel, men rørføring på loftet bliver lidt mere simpel - her skal der også renoveres lidt ifht isolering osv.

Du har sandsynligvis ret i at det simpleste er to ventilatorer, men en bedre version larmer måske mindre, bruger minde strøm, er stærkere og derfor mere holdbar osv osv. Så hvis jeg kan få en enkelt god ventilator vil jeg foretrække dette!
…to Dacia’er kører jo heller ikke ligeså godt som een Audi 😎(i min optik)
Robeden
Robeden Trådstarter
17
S. Fabrin skrev den 22-08-2023 16:17:32

Det er et ufravigelig krav at begge lampesteder er på samme gruppe.

Lige en tilføjelse...

de to badeværelser er ikke på samme gruppe (en gruppe på hver etage)
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Hvis de to badeværelser ikke er på samme gruppe, skal du bruge et relæ fra hver gruppe til at starte en fælles ventilator. Relæet kan sættes på tilslutningen til den nuværende ventilatortilslutning. Der skal desforuden etableres forsyning til ventilatoren.
Køb et par ventilatorer i 1200 - 1400 kr. klassen og fortsæt med dem. Ændringerne i installationen løber op i samme prisklasse.

fase
GodeVen
GodeVen
1131 5220
To Dacia der hver har kørt 200.000 km er nok sundere i motoren end en Audi der har kørt 400.000 km. Det er 100% sikkert hvis det er Audi med TFSI motor. Den vil næppe køre så langt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis