Toprem langs gavl - nødvendigt eller overkill??

Hej,
vi har gang i en lille tilbygning (markeret med rød på tegningen) opbygget i 500 mm tykke gasbetonblokke, dvs en massiv væg uden hulmur og med muret gavl.
Taget (tungt) bliver opbygget med en kipbjælke der hviler øverst på den nye gavl og indbygges i den gamle ydermur - herpå monteres så tagspær.
Der er nedstøbt gevindstænger hele vejen rundt med ca. 150 cm mellemrum.

2 spørgsmål melder sig nu:
1: Kan tagspærene monteres på siden af kipbjælken med spæranker, eller "skal" de hvile ovenpå?
2: Der fastspændes en toprem øverst på siderne (til tagspærene) - og jeg tænkte på ligeledes at fastspænde en toprem op langs gavlen - men nu tænker jeg det er lidt spild af tid?
Hvis bare kipbjælken er spændt ned med den midterste gevindstang (og spærene til topremmene i siderne) - så render det tag vel ikke lige nogen steder?

Ser frem til at høre folkets mening :o)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tagspær kan sagtens monteres på siden af kipbjælke med passende vinkelbeslag eventuel en på hver side. 
Den sidste del kan jeg ikke lige gennemskue meningen med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
500 mm tykke gasbetonblokke. Hvad skulle formålet være med 1/2 m tykke vægge uden isolering?

Selvbygger med stort S. 
Gasbeton har en lambdaværdi på ca. 0.14 W/mK - og isolere dermed ca. 4 gange dårligere end rockwool (0.037 W/mK). Så 50 cm gasbeton giver svarende til ca. 13 cm "rockwool" isolering.
Omkring statikken, så ville jeg ikke bruge kipbjælker med den lave hældning. Tror at specielt gavlen på den nye bygning vil revne uden en vandret bjælke, eller trækbånd imellem yderste punkter.
Thomas_Mygind skrev den 23-08-2023 08:19:23

Omkring statikken, så ville jeg ikke bruge kipbjælker med den lave hældning. Tror at specielt gavlen på den nye bygning vil revne uden en vandret bjælke, eller trækbånd imellem yderste punkter.

Du skriver "uden en vandret bjælke" - hvad tænker du her? Planen er at lægge kipbjælken øverst (+vandret) "fra gavl til gavl" - mener du at der skal flere bjælker til ud mod siderne? Eller tænker du vandret mellem siderne? Vi vil nemlig gerne føre loftet til kip, og undgå "forstyrrende elementer" - selvom der ikke bliver alverden af "kip"....

Bonus info:

Bygningen bliver ca. 8x4,5 m og ca. 3,5 m høj, så kipbjælken vil kun skulle spænde over de 4 meter fra gavl til gavl. De enkelte tagspær vil så skulle spænde over små 4 meter. Der kommer desuden fast undertag i OSB plader, så det i sig selv vil jo afstive hele konstruktionen.

ev elmand skrev den 22-08-2023 22:49:30

Tagspær kan sagtens monteres på siden af kipbjælke med passende vinkelbeslag eventuel en på hver side. 
Den sidste del kan jeg ikke lige gennemskue meningen med. 

Tak for svar ev elmand - jeg nåede også frem til at en toprem på en gavl er tidsspilde, så tror bare at jeg dropper den del   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis