Spær til halvtag

Hej 
Jeg overvejer at lave et halv tag til camping vognen, i det hjørne den altid bor i. 
Ideen var at sætte en rem fast på lade muren og så bygge derfra. 
Taget bliver et ståltag, hvor store skal spærene være, ved et spænd pp 2,7-3meter? Jeg havde tænkt at bruge alm 2x4 men kan være det er ligeså nemt at gå op i dimension og lave længere mellem dem? Hældning bliver absolut så lidt som jeg kan. 
Den største bekymring er sne tryk. Laden er med relativ stor flade der så vil samle sig på halv taget.
Da der ikke er for meget højde på lade taget, havde jeg tænkt at lave fald ind mod eksisterende tag rende, altså så halv taget bliver højere ud af. Men det er jo noget af en sne fælde, så kan være jeg er nødt til at lave det modsat og så grave 20 cm af

Tak for jeres besyv 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Download appen træbjælker, så kan du selv lege med spændvidde og spærafstand.
100 mm spærtræ er HELT sikkert ikke nok, der vil du være nede omkring 2 m spænvidde.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar, jeg har desværre ikke en ios telefon så jeg kan bruge appen. 
Dimension på spæret afhænger vel også af hvor tæt de sidder man kan vel gå ned på 50 cm imellem. Som sagt er jeg lidt presset på højden, da de jo skal gå under udhænget på laden 
Nu har jeg lige tastet dine tal ind i appen.Ved cc 50 og 5 graders hældning er maksspændvidde for 95 mm spærtræ 2068 mm, så mit bud på 2 m var ret velkvalificeret.

Selvbygger med stort S. 
Nej det vsr ikke rent galt 😁 hvad skal man så op i før man kan nå 2.70?
45x120 ved cc 46 cm
45x145 ved cc 80 cm

Selvbygger med stort S. 
Tak så er der lidt at gå ud fra 
Vil du mene det er galimatias at lave tagene med fald mod hinanden? Ikke fordi det er meget sne der samler sig på et stejlt stål tag, men det kan jo ikke rende af hvis jeg laver et halv tag under det 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis