Rette loft op

Frederoxx
Frederoxx
380 7100
Hej. Jeg har et hus fra 1958. I 2 plan. Eller med udnyttet loftsrum, som nu er værelser. 

Jeg skal ha nye lofter i troldtekt. Jeg har rykket de gamle profil lofter af og over dem var et pudset loft. Det er egentligt ok.

Mit problem er at loftet er skævt. Det hænger på midten. Ca 5 cm lavere på midten end i siderne.

Rummet er ca 5x6 meter. 

Hvis jeg retter det op udenpå pudslaget, synes jeg at det tager for meget af loftshøjden. Så jeg overvejer at pille pudsluft og forskalling ned.

Men hvad kommer jeg så ind til? Bjælker og isolering? Men er det ikke noget nemmere at rette op inde ved bjælkerne?

Hvad vil i gøre? Og hvordan vil i rette op? 

Tak. 

Vh.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
CHRISVES
CHRISVES
144 8000
Jeg har været igennem samme problematik, dog var min forskel "kun" 2,5 cm.

Jeg fjernede så meget som muligt. Jeg kom op til spær og isolering. Lagde dampspærre og forskalling, som blev rettet af med justerbar skruer.
Alternativet er jo et skævt loft, og det vil være mere træls end at miste noget af lofthøjden.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Du piller det ned så langt du kan. og så begynder du på spærene. Er der allerede isolering sætter du ståltråd op under spær efterhånden som du piller loftet ned. Så har du ikke isolering der falder ned i hovedet på dig. 
Det er langt lettere at måle op med en krydslaser, så du har overblik over hele rummet. Der måles på samme måde med tommestok op til loftet. Laser sættes fast på væggen et tilfældigt sted øverst oppe.
Man kan gøre det med justerbare skruer. Men den gode gammeldags måde er at have en kassefuld klodser på ca. 10 x 10 cm. Det kan være krydsfiner, træ stumper, masonite og tagpap. Eller andet egnet. Fidusen er at du kender den enkelte klods tykkelse. f.eks. 20-14- 4 - og 2 mm  
Så sætter du det antal klodser op under spær som passer til den manglende højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Frederoxx
Frederoxx Trådstarter
380 7100
Mange tak for svar. Skal der laves brandsikring? 

Vh.

CHRISVES
CHRISVES
144 8000
Frederoxx skrev den 21-08-2023 09:50:42

Mange tak for svar. Skal der laves brandsikring? 

Brandsikring i forbindelse med hvad ? :-)

Er det fritstående enfamiliehus, så skal du ikke gøre noget ekstraordinært ift brandsikring.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Ingen brandsikring hvis det er almindelig hus med høj rejsning. Jeg ser joogså en stump af trappen op, så det giver ikke meget mening med brandsikring. 
Rettelse til 1. indlæg: hvis der er samme temperatur ovenpå, så behøver du kun dampspærre yderst hvor der eventuel er skunk, og derfor koldere ovenpå denne isolering. Men jeg vil anbefale det alligevel fordi Troldtek ikke er tæt imellem plader. Så eventuel drys fra isolering ikke kommer ned i hovedet på jer.  

m.v.h. Erik
Annonce
Frederoxx
Frederoxx Trådstarter
380 7100
Perfekt. Mange tak! Ja dampspærre havde jeg nok tænkt ikke at benytte. Men Måske gir det mening som du siger ved skunken. 

Vh.

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Det kommer jo an på om du har varm eller kold skunk.
Jeg har sat troldtek op på steder hvor dr ikke behøver dampspærre. Der har jeg i stedet lagt ukrudts dug op i stedet. Her var der både risiko for støv fra isolering og fra det gamle pudlag som var meget i stykker, men som ikke blev taget ned. 

m.v.h. Erik
Frederoxx
Frederoxx Trådstarter
380 7100
ev elmand skrev den 21-08-2023 17:24:04

Det kommer jo an på om du har varm eller kold skunk.
Jeg har sat troldtek op på steder hvor dr ikke behøver dampspærre. Der har jeg i stedet lagt ukrudts dug op i stedet. Her var der både risiko for støv fra isolering og fra det gamle pudlag som var meget i stykker, men som ikke blev taget ned. 

Tak. Min største bekymring er egentligt om pudslaget er meget lyddæmpende i forhold til lyd mellem etagerne. Så jeg overvejer også at lade det være. Men jeg undrer mig over hvorfor loftet hænger så meget, så jeg har lyst til at fjerne pudsen og forskalling for at komme op og se til spærrene. 

Vh.

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Dine billeder viser ikke at loftet hænger så jeg kan være i tvivl om det er så alvorlig. 

m.v.h. Erik
Frederoxx
Frederoxx Trådstarter
380 7100
ev elmand skrev den 22-08-2023 22:28:02

Dine billeder viser ikke at loftet hænger så jeg kan være i tvivl om det er så alvorlig. 

Snoren rører ved loftet på midten.  

Vh.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis