Dampspærrer under gulv i sommerhus

Hej :)

Vi skal til at lægge et nyt gulv i vores sommerhus fra 1980, og ud fra tegningerne i huset er gulvet opbygget således:

1. Gulvtæppe
  2. 22mm gulvspåner plader
  3. Impr. strøer pr. 60cm
  4. Isolering 125 mm A batts mellem strøer
  5. Plastfolie
  6. Fodrem udfuges ved isolationsmateriale
  7. Beton
Vi regner med at fjerne gulvtæppe, spånplader og isolering.
Jeg er nu kommet i tvivl i forhold til om der skal lægges en ny dampspærre, da jeg ud fra billedet læser det som om at den ligger på den "kolde" side, hvilket er forkert?

Er der nogen herinde som ved om det er noget vi skal få rettet op på, og hvor skal den ellers ligge?
Fif, råd og anbefalinger modtages meget gerne!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du har i gulvet er ikke en dampspærre, men en fugtspærre, som skal bremse opstigende fugt.
Udfra min viden, så er placeringen korrekt.
Tak for dit hurtige svar, @djaydjay.

Hvis du skulle lægge et nyt trægulv på strøer, ville du så bare fjerne spånplader og fjerne/erstatte isoleringen med noget nyt? Eller ville du ligge en ny fugtspærre eller dampspærre efter isoleringen?

djaydjay skrev den 21-08-2023 14:21:11

Det du har i gulvet er ikke en dampspærre, men en fugtspærre, som skal bremse opstigende fugt.
Udfra min viden, så er placeringen korrekt.

Hvorfor vil du udskifte isoleringen og pladegulv?

Selvbygger med stort S. 
Jeg ville ikke etablere ny dampspærre. Det er opstigende varm luft igennem isolering som kan skabe fugt problemer. Det sker især op i loft konstruktionen. 
Så ved gulve er det ikek noget krav.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@Superdiy; Jeg ville udskifte det da det er fra 1980, og jeg mistænker at der kan være skimmelsvamp el.lign. der kan være med til at sommerhuset får en sommerhus lugt. Hvis du/i har andre gode råd til at komme det til livs, må i rigtig gerne sende dem min vej :-)

Superdiy skrev den 21-08-2023 15:59:48

Hvorfor vil du udskifte isoleringen og pladegulv?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis