Skimmelsvamp i soveværelse

Hej LDS

Jeg har store problemer med skimmelsvamp/mugt i mit soveværelse i kælderen (Kælder er bygget til beboelse. Hus fra 2005). Jeg lufter ud 3 gange om dagen, har fjernet alle møbler fra ydervæggene og vi sover altid med åben dør osv.

Uanset hvad jeg prøver på er fugtniveauet stadig enormt høj. Det skyldes formentligt at gulvet og ydervæggene er ret kolde, men værelset ellers naturligt er varmt hele året. 

Jeg overvejer derfor at lave en indre væg uden på  de 2 ydervægge for ekstra isolering samt lægge et trægulv oven på flisegulvet så temperaturen er mere jævn i værelset og jeg kan eliminere kuldebroerne.

Jeg kan dog ikke beslutte mig for om det er at skyde mig selv i foden fordi at muggen så bare gror under gulvet og bag væggen, eller om det er en god idé. 

På forhånd tak for input.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er kælderydervæggen opbygget? Er der isolering på ydersiden? Er der indvendigt malet ovenpå et lag pus?
Det lyder som om fugten er indespærret, og det kan skyldes at fx malingen er diffusionslukket hvor den skulle være diffusionsåbent for at væggen kan ånde.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Jeg ved desværre ikke hvordan den er opbygget. Det er et rækkehus/dobbeltside og sjovt nok har nabosiden ikke samme problem.

Der er en regnvandsbrønd på ydersiden. Jeg har tjekket den og alt ser umiddelbart fint ud, selvom revner ville være svære at se indefra. (Billede vedhæftet)

Ja der er indvendigt malet ovenpå et lag pus
Det lyder muligt at der er ikke er tænkt over diffusionsåbent/lukket maling. Håndværkeren der stod for det efter seneste oversvømmelse i 2015 var ikke den skarpeste.

Jeg kan vel ikke blot male et nyt lag?
lucasschon skrev den 20-08-2023 23:02:49

Det lyder muligt at der er ikke er tænkt over diffusionsåbent/lukket maling. Håndværkeren der stod for det efter seneste oversvømmelse i 2015 var ikke den skarpeste.

Jeg kan vel ikke blot male et nyt lag?

Nej, så lukker du stadig fugten inde. Såfremt dét er problemet, skal malingen fjernes og males med korrekt diffusionsåbent maling. :-) For at minimere arbejdet i første omgang, kan du gøre det på den væg skimmelsvampen er på, og se om det virker. Hvis det gør, kan du benytte samme metode på de resterende kælderydervægge.

Har du tilfældigvis en spand stående af den maling, der blev benyttet? Så kan du kontrollere hvilken type maling det er.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også