Hjælp - nedbør, faskine, dokumentfejl (-falsk)

Til min skræk har jeg netop konstateret, at et af vores afløbsrør ikke er korrekt tilsluttet jfr tegninger/byggesagsarkiv og at præcis dét forhold er undtaget i ejerskifteforsikringen.

Afløbsrøret er måske/måske ikke tilsluttet en faskine i lerjord, som flyder over ved test (har testet alle nedløb. 3/4 går i regnvandskloak, den sidste flød over).

Der er blot et nedløbsrør ned i et kloakrør (~110mm orange), ingen rensebrønd i nærheden og intet i tegningerne. Tilbygningen, hvor afløbet hører til, er anmeldt til kommunen med “nedløb tilsluttes eksisterende regnvandsafledning”.

Jeg er grundlæggende i tvivl om, hvorvidt dette er et urgent-urgent problem, eller om jeg skal slå koldt vand i blodet, blokere afløbet så vandet tvinges over i den anden side (4-5m væk), hvor der er korrekt tilslutning?

Mandag skal jeg vel have fat i enten advokaten eller husforsikringen eller?

Der er noget træls opfugtning omkring nedløbet som nu giver virkelig god mening. Samtidigt er det imo ikke et enkelt gds arbejde eller for den sags skyld billigt, at grave 15 meters belægning op for at få tilsluttet dette nedløb til regnvandsbrønden.

Så alle gode, konstruktive og praktiske forslag modtages med taknemmelighed små 10 timer før de lovede 50 mm regn rammer os 🥹
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der behøves ikke at være et sandfang ved hvert nedløb, der kan godt være en sandfangsbrønd der dækker flere nedløb.
Så kan du finde en sandfangsbrønd, kan du jo teste om nedløbet render dertil.
Men vil du være sikker på alt rørføring  er 100% i orden, skal du have kørt tv på det.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-08-2023 11:09:40

Der behøves ikke at være et sandfang ved hvert nedløb, der kan godt være en sandfangsbrønd der dækker flere nedløb.
Så kan du finde en sandfangsbrønd, kan du jo teste om nedløbet render dertil.
Men vil du være sikker på alt rørføring  er 100% i orden, skal du have kørt tv på det.

 Der er kun en sandfangsbrønd, som den ikke kører til. Derudover er der en brønd, jeg kunne kravle ned i hvis beg ville, som de 3 andre er tilsluttet. Den sidste er flød bare over. 


Så jeg burde måske købe en billig kloakrense / rensebånd for at udelukke at røret blot er stoppet? Eller er det direkte på tv inspektion? Vil jo i udgangspunktet gerne undgå selv at betale noget, hvis det ikke er mit ansvar (for det er svært at gøre krav gældende efterfølgende, hvis der ikke findes noget)
Ikke mit fagområde, men kan man ikke grave et tyndere rør/slange ned i frostfri dybde via et område hvor det er lettere at komme til, og så sætte en niveaustyret pumpe ned til at transportere det over i den ok brønd?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 19-08-2023 11:15:26

Ikke mit fagområde, men kan man ikke grave et tyndere rør/slange ned i frostfri dybde via et område hvor det er lettere at komme til, og så sætte en niveaustyret pumpe ned til at transportere det over i den ok brønd?

 Det ligger på en måde, så jeg uanset skal have gravet rundt om 1/2 delen af huset. For det er vejen til brønden så kan ikke se, at man undgår at grave en rende hele vejen. Og så skal man vælge mellem belægning, indgangsparti eller en støttemur&græsplæne 

Det positive er vel, at jeg opdager det inden for 12 måneder og der ikke er sket reel synlig skade endnu. Dét giver i det mindste lidt ro
Annonce
Hvis der er 4-5m hen til næste nedløbsrør som du skriver i 1. indlæg har jeg svært ved at se hvorfor der skal graves 15 m indkørsel op for at tilslutte det.

Omkostningerne ved at få det lavet rigtigt (forudsat det ikke allerede er det) vil sandsynligvis ikke være højere end selvrisikoen i din ejerskifteforsikring.

Hvis du afmonterer nedløbsrøret og stikker et stykke pex rør eller en søgefjeder ned i kan du nok få en ret god ide om hvor det er ført hen. Ellers er det tv -inspektion.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-08-2023 13:56:33

Hvis der er 4-5m hen til næste nedløbsrør som du skriver i 1. indlæg har jeg svært ved at se hvorfor der skal graves 15 m indkørsel op for at tilslutte det.

Omkostningerne ved at få det lavet rigtigt (forudsat det ikke allerede er det) vil sandsynligvis ikke være højere end selvrisikoen i din ejerskifteforsikring.

Hvis du afmonterer nedløbsrøret og stikker et stykke pex rør eller en søgefjeder ned i kan du nok få en ret god ide om hvor det er ført hen. Ellers er det tv -inspektion.

 De 4-5 meter er henover en bygning. De 15 meter er rundt om, da jeg ikke lige kan se anden vej “rundt om”

Superdiy skrev den 19-08-2023 13:56:33

Hvis der er 4-5m hen til næste nedløbsrør som du skriver i 1. indlæg har jeg svært ved at se hvorfor der skal graves 15 m indkørsel op for at tilslutte det.

Omkostningerne ved at få det lavet rigtigt (forudsat det ikke allerede er det) vil sandsynligvis ikke være højere end selvrisikoen i din ejerskifteforsikring.

Hvis du afmonterer nedløbsrøret og stikker et stykke pex rør eller en søgefjeder ned i kan du nok få en ret god ide om hvor det er ført hen. Ellers er det tv -inspektion.

 Jeg søgte med vand og brønde inkl kloakken + gadens. Så den går i en faskine eller blot ud i jorden. Uanset kan den ikke tage 20-25l vand pt. 

Du graver ned ca. 1 m uden for hvor nedløbs røret kommer. Så kan du se i hvilken retning røret går.
Det med den aktuelle nedbør kan du nok ikke redde her denne aften, men ellers kunne du havetaget nedløbsrøret af og erstatte den med en noget længere kloakrør så vandet ledes væk fra bygning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-08-2023 23:18:18

Du graver ned ca. 1 m uden for hvor nedløbs røret kommer. Så kan du se i hvilken retning røret går.
Det med den aktuelle nedbør kan du nok ikke redde her denne aften, men ellers kunne du havetaget nedløbsrøret af og erstatte den med en noget længere kloakrør så vandet ledes væk fra bygning. 

 Der er nok ingen vej udenom at grave. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis