El vandvarmer til hele huset Maro 3 19-08-2023 08:56 Hej,Jeg vil høre om at kan man sætte en el vandvarmer til både forbrug af varmvand i bad/køkken samt til opvarmning af hus gennem radiatorer? Hvis ja hvilken størrelse er passende til.Huset pt bruger gas til opvarmning.På forhånd tak 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Søren O 7967 7000 19-08-2023 09:08 Velkommen på LDS.Du kan i teorien godt bruge en el vandvarmer til at varme dit hus op. Du må dog ikke blande brugsvand og radiatorvand sammen. Opgaven kan løses med 2 separate varmtvandsbeholder, eller en kombi beholder hvor varmespiralen så skal forsyne din radiatorkreds.Jeg kender ikke prisforholdet el/gas, men umiddelbart lyder det ikke som den rigtige løsning. Er det kun en midlertidig løsning er det noget helt andet.Der findes også “varmepatroner” til el derkan sættes ind i radiatorkredsen. De fylder mindre end en varmtvandsbeholder. Søren O
Maro Trådstarter 3 19-08-2023 09:26 Hej SørenTak for dit svar. Det skal kun bruges som en midlertidig løsning da fjernvarmen er på vej til os om nogle år. Da gas anlægget blev set fornylig af en tekniker fik jeg det at vide at jeg skal være parat til at skifte det om et par år evt lidt længere, men for at undgå at betale to store priser, både for fjernvarmen og et nyt gasbrænder, tænkt jeg om at sætte sådan el vandvarmer evt. en til vandforbrug og en anden til radioatorer. Der går to seperate udløbsrører fra gas anlægget, et til vandforbrug og det andet til opvarmning af radioatorer, og da prisen på el vandvarmer er væsentlig laver end gas brænder tænker jeg på en billigere løsning nu inden det gas anlægge giver stort problem i den kolde sæson.Kan du give en link om de varmepatroner, er det noget man sætte inden i en radiator og hvor mange synes du er nok til hver radiatorer?
Søren O 7967 7000 19-08-2023 10:15 Prøv at søge på “varmepatron”. Så kommer der flere løsninger.Prøv evt. at kontakre dit kommende fjernvarmeselskab. Måske de har en løsning du kan låne eller leje. Søren O
Maro Trådstarter 3 19-08-2023 14:09 Når man søger efter varmepatron kommer mange salgssider frem men kan ikke se hvor de kommer til at sidde.Efter min mening de ligner noget der skal sættes ned i en radiator.Men jeg søger videre, tak for hjælpen Søren Annonce
Superdiy 2516 4200 19-08-2023 14:17 Gasprisen er faldet så meget at en el varmer til at varme huset op med bliver 2-3 gange dyrre end gas, så fortsæt med gasen indtil fjernvarmen bliver en mulighed. Selvbygger med stort S.
ev elmand 30519 7480 19-08-2023 23:25 Når gas tekniker siger et par år eller mere, så ville det i mine øjne være pivdumt at pille det ned nu. Det kan da nemt være sådan at det holder indtil fjernvarme kommer på plads. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
perhans 1505 21-08-2023 10:41 Grundlæggende kan du lave varmt brugsvand på to måder: Enten har du en beholder med vand der bliver varmet op og så står klar til når du skal bruge det eller også har du en gennemstrømningsvandvarmer der varmer vandet op i det øjeblik du skal bruge det. Hvis I er mange i husstanden, der skal bade lige efter hinanden, kan det være en god ide med en vandbeholder, specielt hvis I kan varme vandet op om natten hvor el typisk er billigt. Hvis I kun er få mennesker i husstanden og I ikke bruger så meget varmt vand, så kan en gennemstrømningsvandvarmer være en rigtigt god løsning. Men enig med Erik, vendt med at gøre noget til gasfyres er stået af.