Opvasker og vaskemaskine på samme udtag?

Hus fra 1970. Der er fremført et 400v stik til vaskemaskine, som man gjorde i gamle dage. Der er 10A sikringer for. Nu skal vi have en opvasker. Må jeg tilslutte den til det samme udtag? Jeg kan vælge en anden fase, men jeg belaster vel stadig nulledningen dobbelt, hvis begge er tændt på samme tid.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vælge en anden fase til din opvasker. Nulledningen belastes ikke dobbelt på grund af faseforskydningen mellem de to faser, så intet problem.

Søren O
Hvis der er ens forbrug på alle 3 faser samtidig er strømmen i nulleder på netop 0 .
Sådan er der så meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Det er utroligt smart fundet på ... jeg havde ikke lige tænkt på det på den måde. Men har nu læst op på teorien.
Det er nu ikke sådan " fundet på" Det er naturlove som virker sådan. Eller må jo sige at tyngdekraften også er "utroligt smart fundet på "    

m.v.h. Erik
Bob-bob, naturlov kan det ikke kategoriseres som.
Nogen har måske tænkt at ville lave en stærk motor, og tænkt at det kunne gøres med forskudte faser, og er så, held eller hjerne, kommet på at der så kun behøvedes en returledning med samme dimension som fasernes.
Eller noget andet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Bob-bob, naturlov kan det ikke kategoriseres som.
Nej det er ren matematik. 3 faser er det mindste antal faser, der skal til for at kunne styre omdrejningsretningen. Hvis du tegner de tre faser i et koordinatsystem, vil der være 120° mellem den. Hvis du tegner nulstrømmen vil du finde at summen er et rundt velformet nul. dette unde forudsætning af at strømmene er i fase og lige store. Hvis du er skrap til matematik og vektotregning, behøver du ikke at tegne det, men kan beregne det. Nu kommer det svære. Når spænding (som i almindelig omtale betegnes strøm) og strøm ikke er i fase, er beregninger anderledes. Du kan vælge at tegne det eller bruge den omtalte vektorregning. Lad mig slutte med at i almindelig brug er alt det ikke noget problem. Trefasede til slutninger med forskellig cos pfi. kobles sammen og fungerer, så længe det ikke drejer sig om meget store belastninger.     

fase
Nu vi er kommet ind i teori diskussion, OG regner med at trådstarter har fået løst sit problem så vi jeg alligevel kommet med et svar.
I har begge ret, det forstås matematisk som fabrin beskriver, Og helt klart nogen har fundet den motor konstruktion, som hænger uløseligt sammen med den måde strømmen produceres på med 3 fasede generatorer. 
Men grundlæggende er det naturlove som magnetisme og elektricitet der får motoren til at køre rundt.

m.v.h. Erik
Men grundlæggende er det naturlove som magnetisme og elektricitet der får motoren til at køre rundt.
Ja, uden magnetisme kunne vi ikke lave strøm og få lys og varme med vekselstrøm.

fase
S. Fabrin skrev den 04-09-2023 12:51:16

Ja, uden magnetisme kunne vi ikke lave strøm og få lys og varme med vekselstrøm

Aaahh Fabrin, det kan jeg godt.

Jeg køber nogle solceller og forbinder dem til en elektronisk inverter.
Vupti, “vekselstrøm fra solen” uden magneter eller mekanik.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 04-09-2023 14:56:22

Aaahh Fabrin, det kan jeg godt.

Jeg køber nogle solceller og forbinder dem til en elektronisk inverter.
Vupti, “vekselstrøm fra solen” uden magneter eller mekanik.

Nu er virkeligheden jo lidt anderledes. for hvis du ikke havde nogle kraftværker til at styre dine 50Hz, skal du have en betydelig kraftigere krystalstyret inverter, som i øvrigt bør være synkroniseret med omgivelserne, for at du kan have strøm hele døgnet. Du kan selvfølgelig vælge at køre Offgrid. Eller vil du nøjes med at have strøm. når solen skinner? Vi kan ikke undvære magnetismen.

Det er sådan, at elnettet hænger sammen på den måde, at det største kraftværk styrer frekvensen og holder den nogenlunde konstant  på 50 Hz. Når der så bliver stillet solceller op på forskellige steder, er der stadig brug for et stort kraftværk til at styre hele systemet. Lige udenfor mit vindue kan jeg se et kraftværk, der fyrer med træflis (grøn energi) fremskaffet ved at fælde træer, som optager CO2, fragter det over atlanten og kalder det så grøn energi. det kan diskuteres videre i et andet forum.     

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis