Isolere skur i træ?

Hejsa

Jeg har købt et hus hvortil der en carport og et skur. 

Jeg er løbet ind i det problem at mit skur på ingen måde er tæt og når det er kedeligt vejr virker det næsten som om det regner derinde så alt bliver vådt. Skuret har samme tag som carporten som er sådan et ud af metal. Skuret er åbent flere steder i både toppen og bunden så alt der hedder mus og rotter kan gå næsten lige ind hvilket også har været tilfældet, da jeg kan se i bunden hvor de har skubbet en masse jord op. 

Er der nogen måde hvorpå jeg kan isolere mit skur imod skadedyr og måske stoppe det fra at regne inde i skuret så alt mit værktøj bliver vådt? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med mus etc. bliver vist ikke let, efter sigende kan en mus passere et hul på 7-8 mm.
At holde regnbyger o.l. ude bør kunne lade sig gøre. Start med at finde ud af hvor/hvordan det kommer ind.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 18-08-2023 22:51:54

Det med mus etc. bliver vist ikke let, efter sigende kan en mus passere et hul på 7-8 mm.
At holde regnbyger o.l. ude bør kunne lade sig gøre. Start med at finde ud af hvor/hvordan det kommer ind.

Jamen vandet kommer som sådan ikke ind, jeg har stået inde i skruet mens det vælter ned og der kommer ikke vand ind, men tror næsten mere det er kondens, når man skifter fra varme til kulde og omvendt?

Ja, sådan et ståltag er perfekt til at danne kondens. Hvis du vil undgå det skal du enten udskifte til et andet tag, eller isolere nedenunder dette kræver dog RIGELIG ventilation.

Hele skuret er lavet så langt fra principperne om konstruktiv træbeskyttelse at du burde overveje om ikke løsningen var at rive tag, udhæng og beklædning af og starte forfra.
For at undgå rotter skal du starte med en tæt sokkelplade i eternit hele vejen rundt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-08-2023 07:10:31

Ja, sådan et ståltag er perfekt til at danne kondens. Hvis du vil undgå det skal du enten udskifte til et andet tag, eller isolere nedenunder dette kræver dog RIGELIG ventilation.

Hele skuret er lavet så langt fra principperne om konstruktiv træbeskyttelse at du burde overveje om ikke løsningen var at rive tag, udhæng og beklædning af og starte forfra.
For at undgå rotter skal du starte med en tæt sokkelplade i eternit hele vejen rundt.

Der er ikke noget jeg hellere ville end at tage det hele ned og starte forfra, men det har jeg desværre ikke penge til. Hvordan ville du isolere i toppen? Du skriver det kræver rigelig ventilation? 

Hvad opbevarer, og hvad laver du i skuret?
For at forstå hvorfor du vil isolere.
Er der ikke opvarmning opbevarer du vel ikke maling, madvarer e.l., så behøver du måske slet ikke isolering?
Hvis det er sandt kan du jo lave naturlig ventilation ved at have 5 cm fri luft mellem siderne og tag/gulv. Ja, så har mus og rotter fri adgang. Men til hvad. Jeg tror de smutter igen hvis der ikke er rodebunker hvor de kan have permanente reder.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 04-10-2025 10:12:06

Hvad opbevarer, og hvad laver du i skuret?
For at forstå hvorfor du vil isolere.
Er der ikke opvarmning opbevarer du vel ikke maling, madvarer e.l., så behøver du måske slet ikke isolering?
Hvis det er sandt kan du jo lave naturlig ventilation ved at have 5 cm fri luft mellem siderne og tag/gulv. Ja, så har mus og rotter fri adgang. Men til hvad. Jeg tror de smutter igen hvis der ikke er rodebunker hvor de kan have permanente reder.

Jeg bruger skuret som værksted, så jeg har alt mit værktøj derude samt havemaskiner osv. så der er ikke noget for hverken rotter eller mus, men grunden til at jeg ville isolere det var fordi det næsten føles som om det regner fra taget, der er som du nævner både luft i bund og top så det er ikke problemet, jeg ville bare gerne have det var tørt derinde ;)

Hvis der er plads i højden så skru nogle af de billige troltekt plader op under spærrerne, evt med 50 mm isolering over..

Er der ikke plads i højden så skru nogle lister på siden af spærrerne, så under kanten af troltekt pladerne er plan med spær.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-10-2025 11:37:12

Hvis der er plads i højden så skru nogle af de billige troltekt plader op under spærrerne, evt med 50 mm isolering over..

Er der ikke plads i højden så skru nogle lister på siden af spærrerne, så under kanten af troltekt pladerne er plan med spær.

Vil det så helt forhindre at der kommer vand/kondens fra pladerne eller vil det stadig komme og så bare dryppe ned på isoleringen? 

Sverkel skrev den 04-10-2025 11:41:19

Vil det så helt forhindre at der kommer vand/kondens fra pladerne eller vil det stadig komme og så bare dryppe ned på isoleringen? 

Det vil stadig forekomme i en eller anden grad da dit skur er piv-utæt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 04-10-2025 15:32:58

Sverkel skrev den 04-10-2025 11:41:19

Det vil stadig forekomme i en eller anden grad da dit skur er piv-utæt.

/BOFH 

Men kan det så svare sig eller vil jeg bare ende op med en omgang våd og muggen isolering og troldtæk plader? 

Jeg er lidt forvirret for der skrives også at der samtidigt skal være rigelig isolering :-D 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også