Kan denne maling stadig bruges?

Hej,

Jeg har haft gang i en mindre renovering af stuen som er ved at nå sin ende og jeg skal i den forbindelse lige have klatmalet lidt forskellige reparationer. Jeg har en rest maling stående fra 2 år siden da jeg malede det meste af huset, men jeg er usikker på om det stadig kan bruges.

Den var en smule skilt til at starte med, men ser efter omrøring fin ud og der er umiddelbart ingen lugt. Det ligner dog muligvis desværre at der er en smule skimmel eller noget på indersiden af spanden (se billede), hvilket gør mig lidt betænkelig ved at bruge det. Så vidt jeg ved har malingen heller ingen konserveringsmidler da det er en miljø-/allergivenlig variant.

Man kan desværre kun købe en ny spand på 9 liter til 700-800 kroner hvis det skal være præcis den samme, hvilket jeg synes er lidt træls eftersom at jeg ikke skal bruge mere end et par liter. Det er dog en helt hvid base maling, så ville jeg eventuelt bare kunne købe en lille spand fra et andet mærke med samme glans, eller vil jeg stadig ikke kunne være sikker på at farven er den samme?

Tak på forhånd!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke var mug på selve malingen, og den ikke lugter råddent, ville jeg godt turde bruge den.
Men lav en lille maleprøve, for at teste det tørre rigtig op, og ser fint ud når det er tørt.

Hvis malingen har fået frost kan den have taget skade..

Vi prøver igen, i morgen --
Vandet på toppen af malingen havde en smule brunlig misfarvning nogle steder, men der var ikke en klump af mug eller lignende at se. Der er ingen lugt og den har været opbevaret i isoleret skur.

Selv hvis malingen tører og ser fint ud, kan det så være problematisk for indeklimaet på længere sigt hvis der er mugspore i malingen?
MakkerMakværk skrev den 19-08-2023 00:49:09

Vandet på toppen af malingen havde en smule brunlig misfarvning nogle steder, men der var ikke en klump af mug eller lignende at se. Der er ingen lugt og den har været opbevaret i isoleret skur.

Selv hvis malingen tører og ser fint ud, kan det så være problematisk for indeklimaet på længere sigt hvis der er mugspore i malingen?

Det ved jeg ikke, men der er vel en minimal risiko?

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også