Batteri elcykel, new old stock, dårligt ?

Har lige købt og modtaget et "nyt" batteri til min Kildemoes el cykel, et originalt købt gennem en forhandler.
Det har en fabrikationsdato  september 2021, vil det forringe batteriets levetid ?
Det er et Lithium-Ion , 14.5 Ah / 522 Wh    

Bør jeg smide det tilbage til forhandleren, og købe et af nyere fabrikations dato? Eller er det ligegyldigt for holdbarheden.
Cyklen er fra 2017, og med det batteri der fulgte med, det er ved at være træt, og kan ikke holde længere end knap 20 km.


Vi prøver igen, i morgen --
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det har ligget med ladning i området 20-80%, vil der ikke være sket degradering af batteriet.

Elektronikteknikeren
Der var 2 streger ud af 5, fik ikke desværre ikke målt spændingen, før det kom til ladning, men nu får det lov at lade i 24 timer.
Så vil jeg lige overveje om det ryger tilbage, forhandleren mener det ingen betydning har, og at det kun er antal opladninger der tæller.
Jeg kan få et 11.5 ah der er 250 kr billiger, gå ud fra det er af nyere dato, da det er i restordre fra Kildemoes og først kan leveres om 14 dage, så måske det er et bedre valg?

Vi prøver igen, i morgen --
Dato'en burde ikke betyde det store. Det der er vigtigt er at det ikke har være afladet mere end 20% under opbevaring . og at det ikke har været brugt.
Hvis det er OK - så er 2021 en fin dato.
Thomas_Mygind skrev den 18-08-2023 21:25:23

Dato'en burde ikke betyde det store. Det der er vigtigt er at det ikke har være afladet mere end 20% under opbevaring . og at det ikke har været brugt.
Hvis det er OK - så er 2021 en fin dato.

 Har lige skrevet en kommentar, lige inden du svarede..


Vi prøver igen, i morgen --
2 streger ud af 5 burde jo være omkring 40 procent, hvis ellers skalaen er nogenlunde lineær. Det er i hvert fald et godt stykke over 20procent.

Så det ville jeg ikke være bekymret for.

Hvis der er fin rækkevidde på efter din første opladning fulde, så ville jeg bare beholde det.

Husk herefter til dagligt at stoppe opladning før du når 100procent, det vil forlænge batteriets levetid, sammen med at man undgår at køre det helt fladt.

Elektronikteknikeren
Annonce
Tak for svarene   
Jeg har besluttet mig for at retunere det, da jeg har en lidt dårlig fornemmelse med det, så bliver jeg bare træt af det, det er også lidt dyrt 5,5 kg
Det der gjorde udslaget, mit gamle trætte batteri, ligger på 41,7 volt efter det er ladet op, og har lagt et par dage.
Det nye batteri ligger på 40,8 volt, jeg ved jo heller ikke om butikken lige har ladet lidt på det, inden jeg modtog det.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er sandt, du ved ikke hvad butikken har gjort!

Elektronikteknikeren
Så er det røget retur, synes ikke det var godt det lagde 0,9 volt under, mit gamle trætte batteri.
(begge fuld opladet, og lagt i mindst 6 timer efter ladning, da jeg målte)

Vi prøver igen, i morgen --
Så fik jeg købt et nyt batteri fra maj 2023, som var over 50% opladet, dog kun et 11,5 Ah men så også 700 kr billigere.


Vi prøver igen, i morgen --
Har du målt spændingen på det? Det kunne være sjovt.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis