Nilan vp18 eller vgu250

Jeg har en Nilan VP 18 som er slidt op.
Spørgsmålet er nu om jeg skal købe en ny tilsvarende, eller nedgradere til en VGU 250, da vi primært bruger den til udsugning og lave varmt vand.Har pillefyr som jeg påtænker at udskifte med jordvarme på sigt.
Nogen der har en holdning til hvad der vil være den optimale løsning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan se du esværre ingen input har fået på dit spørgsmål. Jeg står i den samme situation og er lidt interesseret ihvilken beslutning du  har truffet. Hat konstateret at det på VP18 er 4 kanaler og på VGU250 kun er til 2 kanaler. Går da ud fra at det er et problem der ikke er lige til at løse når nu hustet er til 4 kanaler. Håber du gider svare mig!?!? Mvh. Per

pgs2303
Hej også, det er ikke et problem, jeg valgte VGU 250, med udsugning fra huset i den ene tilslutning og udblæsning til det fri i den anden. De 2 andre (indblæsning i huset og fri luftindtag har jeg lukket)
Vil det sige at der ingen varmegenindvinding er??

pgs2303
Øhh jo, VGU250 tager jo energien/varmen ud af udsugningsluften og bruger den til at opvarme brugsvand.
Det var også det vi brugte den gamle VP18 til, da vi ikke brugte indblæsningsdelen, da vi bor i et gammelt utæt hus, det var/er primært for at få noget fast "tvungen" udsugning fra rummene.
Jeg har aldrig kunne se fornuften i at bruge udblæsningsluften til at lave varmt vand. Den luft man suger ind, bliver ikke opvarmet, så der skal tilføres ekstra varme der. Det varme vand bliver altså delvis betalt med et højere varmeforbrug til huset.

Det hvor jeg ser den dårlige økonomi sammenlignet med en traditionel passiv varmeveksler og en anden varmekilde til vand, er at der er ingen sammenhæng mellem forbrug af varmt vand og ventilation af huset. Ved en passiv varmeveksler er mængden af luft man blæser ud, den samme som den man suger ind - døgnet rundt. Forbrug af varmt vand har intet med ventilationen at gøre. Hvis man bruger lidt varmt vand om natten, bliver varmen fra huset blot kasseret. Hvis man i stedet har en udendørs varmepumpe, "stjæler" man ikke af rumopvarmningen og den kører kun efter behov.
Jeg har da også svært ved at gennemskue hvad der virkelig sker, man vil jo bar gerne gøre det mest fornuftige. Det er årsagen til mine spørgsmål-

pgs2303
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis