Bule I nedløbsrør

Fik lavet en mindre bule I mit nedløbsrør (midt på) det er for langt inde på røret til at man kan slå den ud. Nogen der har et godt fif til at rette sådan en ud? uden at behøve at save det over og sætte samlestykke i.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skubbe en hård bold igennem røret ?
Billiard- eller croquetkugle måske?
Der er firmaer der vha sugekopper e.l. ordner små Bilka-buler på biler. https://bilkabuler.dk/hvad-kan-vi-hjaelpe-med/

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Med mindre det er et nedløbsrør i kobber koster et nyt 2-300kr så det kan aldrig betale sig at bruge tid på at rette ud

Selvbygger med stort S. 
En rørballon eller en “toiletplug” kan sikkert klare opgaven.
Måske kunne en kraftig plastpose (eller flere poser ud over hinanden) tilkoblet en vandslange også løse opgaven ved at skabe tryk fra en vandhane. Poserne må kunne spændes fast på en slangenippel med spændebånd.

Søren O
Superdiy skrev den 18-08-2023 11:09:04

Med mindre det er et nedløbsrør i kobber koster et nyt 2-300kr så det kan aldrig betale sig at bruge tid på at rette ud

Hvis man kan gøre det på 1 time er det en nettotimeløn på 2-300 kr. Det vil af mange anses som ok🍷

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg skar en rundel ud med hulsaven af noget 45mm tykt træ, satte en bolt igennem og spændte den op i boremaskinen, og pudsede den, så den passede i hullet på røret, jeg pudsede en stor runding i den ene ende, så bulen blev skånsomt rettet.
Nedløbsrøret havde fået en stor bule med en meget skarp kant, så det blev ikke 100 % i orden, men er det en blød bule, er det nemmere at få pænt.
Mit er stål, fra Lindab..
Det sidder et ikke så synligt sted, og det var 2 gang jeg lavede samme slags bule, første gang skiftede jeg røret.  

Nå et billede ellers er det ikke sket   

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-08-2023 11:43:39

Jeg skar en rundel ud med hulsaven af noget 45mm tykt træ, satte en bolt igennem og spændte den op i boremaskinen, og pudsede den, så den passede i hullet på røret, jeg pudsede en stor runding i den ene ende, så bulen blev skånsomt rettet.
Nedløbsrøret havde fået en stor bule med en meget skarp kant, så det blev ikke 100 % i orden, men er det en blød bule, er det nemmere at få pænt.
Det sidder et ikke så synligt sted, og det var 2 gang jeg lavede samme slags bule, første gang skiftede jeg røret.  

Hvorfor drejer du ikke røret så bulen vender ind mod huset så springer den ikke sådan i øjnene.

Personligt havde jeg ikke gidet at bruge tid på at rette den.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 18-08-2023 11:09:04

Enig, Min bror fik lavet en bule i sit nye nedløbsrør i forbindelse med nyt tagskift - Bliktuden udskiftede hele nedløbsrøret og sendte regningen til tømreren - for som tømreren sagde, det kunne aldrig betale sig at bokse med at få den bule rettet ud - det ville heller aldrig blive pænt igen.  

Superdiy skrev den 18-08-2023 14:10:29

je_ns skrev den 18-08-2023 11:43:39

Hvorfor drejer du ikke røret så bulen vender ind mod huset så springer den ikke sådan i øjnene.

Personligt havde jeg ikke gidet at bruge tid på at rette den.

Fordi røret har en langsgående vulst samling i hele røret længde.

Og rettede det fordi det var klemt 1/3 sammen, får det også skiftet på et tidspunkt, nu var jeg bare træt af mig selv da det var 2 gang, jeg bulede røret.

Nu var trådstarterens spørgsmål jo også, hvordan man kunne rette sådan en bule, og egentligt ikke om mit rør, så må han jo selv agere som han synes er fornuftigt. Men der er jo ingen skade sket, ved at rette røret, hvis alternativet er at skifte til et nyt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for de mange opfindsomme ideer. Ja jeg kunne købe et nyt og jeg kunne lade det være. Men spørgsmålet gik jo på hvordan man kunne lave det selv. Som siden hedder... lav-det-selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis