Sommer Vinterdæk

Dæktryksmåler med sommer vinterdæk?

Har for et stykke tid siden købt en Zoe til min mor. Det er vældig fint.

Den er udstyret med helårsdæk som (i min optik skal skiftes) 3 mm og tydelige smårevner i gummiet.
Så langt så godt.

Nu til spm. Jeg havde jo bare tænkt hun får helårsdæk så slipper jeg for at skifte dem.

Men de koster spidsen i forhold til sommer/vinter dæk. Til gengæld kan jeg se de i forhold til sommerdæk har en elendig rullemodstan og easy er mere støjende. (jeg ser da ikke lige de visse sten i helårsdæk)

Så tænker jeg bedre med sommervinter så finder jeg fælge på DBA.

Men bilen er jo med automatisk dæktryksmålere så hvad gør man lige der?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helårsdæk er jo en kompromis, og slides måske også hurtigere om sommeren.
Det med dæktryksmåleren skal passe til bilen, medmindre det fungere ved at måle hjulomdrejninger, sådan et det på min datters Hyundai i20, så den skal kun lige nulstilles inde i bilen et par gange.
Andre typer der sidder i ventilerne, kræver de rigtige ventiler, og de skal kodes til bilen...


Vi prøver igen, i morgen --
Du må købe dæk det forkerte sted, hvis du har fået det indtryk, at helårsdæk er meget dyre. Her er et link til en tilfældig forhandler. Priserne ligner det du skal betale andre steder.
https://www.bildeleshop.dk/daek/helaarsdaek/renault-zoe

Med de vintre vi efterhånden har, begynder helårsdæk at blive interessante. Vinterdæk er bedre end helårsdæk på sne- eller isglat vej. Men de er ringere på tør frostfri vej. Ifølge klimanormalen for de sidste 30 år, er der ingen måned, der har en gennemsnitstemperatur under frysepunktet.

Dem, der har faste aftaler om skift af vinterdæk, bliver ofte indkaldt, når der ikke er travlt på værkstedet. Så risikerer de at køre med vinterdæk fra begyndelsen af oktober til maj. De kører altså mange dage på vinterdæk, hvor sommerdæk var mere sikre.

@GodeVen Når han siger helårsdæk koster dyrt, kan det jo også skyldes han køber meget billige sæsondæk.
@ trådstarter Et andet råd mod vinterdæk, er at vinteren efterhånden er så kort, som også nævnt af GodeVen, at benytter du dem kun når det er fordelagtigt bliver de forældede (8-10 år) længe før mønsteret er slidt for langt ned. Og så skal de smides ud. Her antager jeg at du ikke af- og påmonterer dem hver gang vejret skifter.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg finder dækkene ved dæk-guru, autodeleshop, daekonline. Der er sommetider lidt pris forskel på det samme dæk.
Selvom jeg har konstateret at uanset hvor du køber kommer det samme sted fra.

Når man ser lidt på egenskaber for dækkene så er sommerdæk og vinterdæk umiddelbart billigere. 
Endvidere er sommerdækkene som gennemsnit bedre end helårsdæk.
Imod taler ganske rigtig levetiden kan blive for lang. Jeg skifter som hovedregel ligeså meget dæk på grund af alder som slid (hvilket igen er en vurderingssag jeg kører ikke dæk for langt ned i mønster). 

Men jeg blev bare ikke ret imponeret over helårsdæk.

Og nej har aldrig og kunne aldrig drømme om at købe nankang, dingdong eller lignende dæk ikke engang til min trailer. ;-)

Skifter selv mellem vintersommer. Så får man også lige tjekket bremser.......
Det lyder da ret fornuftigt, bortset fra det med prisen. Helårsdæk kan siges at være billigere da der kun skal bruges fire/bil. Især hvis man har sine sommer-/vinterdæk på otte fælge.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis