Gasbeton i skorsten

Hej.
Jeg skal have lukket et hul i skorstenen efter gammelt røgrør. Det vil jeg have gjort nu her inden opvarmningssæsonen går i gang. Er der noget galt i at bruge et stykke gasbeton til at lukke hullet? Jeg tænker på om det er et uegnet materiale i en skorsten pga. varm og røg?
Mvh.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problem. Men du skal huske at det skal være nogen lunde glat med indvendig rør. Hvis det stikke ind i skorstenen så kan Fejer ikke komme forbi med sin kost. 
Nå ja og julemanden får også problemer  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tak for svar.
Det vil jeg gøre så. Er det et problem, hvis det ikke stikker lige så langt ind som resten af røret, eller er det kun et problem hvis det stikker for langt ind?
Det er mest et problem hvis det stikker for langt ind. Kan du nå fra f.eks. renselem så er det fint at komme med noget mørtel "bagfra" f.eks. med hånden og så stryge det glat på indersiden. husk gummihandsker. 

m.v.h. Erik
Ja, det er netop det der er humlen. Det sidder for langt fra lemmen til at jeg kan nå, men måske kan jeg med redskab.
Tak for hjælpen.
Så murer du det ind efter bedste evne. skal du arbejde derinde med redskaber, så kræver det kamera eller lignende. Kunne man nå med hånden så kan man føle sig frem
Skal du gøre noget så var det at sætte en stump bræt bagved, inde i skorsten der kunne være en fjeder bagpå, eller tværgående med et hængsel. 
Der skal den kreative del af hjernen i gang. 

m.v.h. Erik
Annonce
Kan du på ingen måder komme til hullet bagfra?

Hvis ideen med bræt, så kan det fiskes op via toppen, og man kunne bruge noget lave et hul i gasbetonen til det reb, der skal holde bagsiden fast. Det hul kan lukkes med mørtel til allersidst.

Kan næsten høre mission impossible temaet i baggrunden allerede 🤣
Ja naturligvis. Hvorfor kom jeg ikke i tanker om det.     
Et lille stykke bræt ind ad renselemmen, med 2-3 stykker snor / ståltråd. De 2 går igennem hullet øverst og nederst og spændes så bræt holdes på plads. Når du har muret den ind og mørtel er ved at størkne, så klipper du de 2 ståltråd og trækker bræt ned med det 3. som hænger ud nede ved renselem. Der fuges færdig udvedig 

m.v.h. Erik
Jeg havde også selv ideen med et bræt indvendigt, og god ide med snoren. Hvornår er det bedst at fjerne brættet? Jeg tænker at der ryger mørtel med brættet ned, hvis jeg fjerner det for hurtigt. Hvis jeg venter til det størkner - kan jeg så overhovedet få brættet af?
Jeg må komme med en opdatering, når jeg er færdig. Forhåbentlig kan jeg snart få tid til at fikse det.
Brættet fjernes når der er gået 20 - 30 minutter efter at du har fyldt det op med mørtel og din stump gasbeton. Så har du stadig mørtel i spanden til at fylde snore hullerne. Det eneste du ikke skal gøre er at trykke hårdt ind på klumpen straks efter at brættet er fjernet. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis