Gulv på 22 mm spåntplader

Vi har købt et hus fra 1979 hvor der er gulvtæpper på værelserne og i stuen, mens bryggers og køkken er klinker med gulvarme. Vi vil gerne har lagt trægulv i værelserne og på sigt også i stuen.

Vi har haft en gulv man ud til at måle på op, og umiddelbart forslår de at vi lægger gulvet direkte oven på de 22mm spånplader som lægger under gulvtæpperne.

Jeg er dog lidt usikker på om der er noget jeg overser. Noget jeg bør få klaret før gulvet bliver lagt. Så som gulvarme eller radon spær. Er der nogen som har nogle erfaringer her?

Værelserne er opvarmet med radiator som sider i et gammel enkelt strengssystem, men måske det godt kan lave gulvarme alligevel. børneværelserne er på små 10 m^2.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ret meget forskel på at få lagt et klik gulv ovenpå spånplader og så få klargjort og lavet gulvvarme. 
Det er nok i størrelses orden 15.000 kr til nyt gulv i 100 kvm. medens en opgravning, isolering, ny gulv, gulvvarme system osv. nok vil tage 150.000 kr. 
Der skal laves et gulvvarme system med egen kreds og pumpe. Så det har ingen betydning om det er 1 strengs anlæg nu. 
mht radon ligger dit område sådan 1/2 kritisk. Ifølge radon kortet har omkring 10% af de undersøgte huse mere end de anbefalede koncentrationer i luften. Den eneste måde du kan få det oplyst for dette specielle rum er en måling. Denne foregår over nogle måneder hvor der er nogle små apparater i huset som så bagefter bliver aflæst.  
Man kan også nedbringe radon indholdet i luften ved udluftning. Det kan være med konstant udluftning via varme genvindings anlæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis