Fjerne trærødder

Jeg er igang med at sætte en støttemur op, og har nogle trærøddee som står i vejen for at jeg kan sætte mine sten på linje.

Så jeg har de sidste par prøvet med muggert og koben, og pikakse prøvet at hakke mig igennem det med - og nu jeg på tredje dagen og er stadig på min første.

Der må være en smartere måde at gøre det på.
Har overvejet stubfræser, men træstubene ligger en anelse for højt til at kunne trække dem op. 

Et andet alternativ jeg tænkte var med en træk talje og trække dem op den vej, problemet er lidt jeg endnu ikke har kunne finde sådan et i gense bygge forretninger. 

Nogen råd til få den her rod ud, hurtigt muligt. 
Jeg er igang med at sætte en støttemur op, og har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kiddi skrev den 16-08-2023 21:48:09

Jeg prøver købe en bajonet sav imorgen og giver det et forsøg.

Det med at flække og save kommer jeg overhoved ikke langt med. 

Hvis rødderne ikke er så tykke, så er de her klinger ganske fine, de klare godt 20 cm tykke rødder. Link

Det er en fordel klingerne ikke er længere end nødvendigt...

Vi prøver igen, i morgen --
En nogenlunde skarptsleben spade er også nyttig til at hugge rødder over med.
efry skrev den 16-08-2023 22:13:21

En nogenlunde skarptsleben spade er også nyttig til at hugge rødder over med.

Ja det kan man godt med de mindre, en god stor økse kan også bruges, men pas på ikke at hugge dig selv i fødderne.

Hvis du bruger en bajonetsav, få hold anlægget på saven helt stramt imod roden, ellers kan det hele vibrere ganske voldsomt (sænk evt. hastigheden lidt på saven)

Nu prøvede jeg med bajonetsav en og det som om den heler ikke kom videre... Fik ihvertfald ikke fjernet mere end det jeg allerede har formået med koben og mukkert.. 

Har anskaffet mig en Træktalje - så må jeg se imorgen hvordan den gør det
Med en økse kommer man langt. Kan hugger en rod over på 10 cm på få minutter.
Annonce
Kiddi skrev den 17-08-2023 21:37:03

Nu prøvede jeg med bajonetsav en og det som om den heler ikke kom videre... Fik ihvertfald ikke fjernet mere end det jeg allerede har formået med koben og mukkert..

Har anskaffet mig en Træktalje - så må jeg se imorgen hvordan den gør det

Er det grovtandede klinger, som dem jeg linkede til?

Det virker godt for mig, som nævnt skal fodpladen på saven ned og støtte på roden, er det en meget tyk rod, kan det hjælpe at bevæge saven på og ned, så klingen kan komme af med savsmuldet. 

Ikke en rod men denne her tog det ikke lang tid at save over, med bajonetsaven..
(det er nogle år gammel, havde lige fået saven, så skulle den testes..)

Jeg købte præcist dem du linkede til i harald nyborg, egnet til naturtræ.

Og størrelses mæssigt minder roden meget den du viser, måske er min black & decker bajonetsav bare ikke kraftig nok :/ 
Kiddi skrev den 18-08-2023 07:43:43

Jeg købte præcist dem du linkede til i harald nyborg, egnet til naturtræ.

Og størrelses mæssigt minder roden meget den du viser, måske er min black & decker bajonetsav bare ikke kraftig nok :/ 

Bare saven kan trække klingen er det ok, jeg brugte jo en på batteri den er jo helle ikke vild kraftig, bare giv saven tid til at arbejde..

Jeg har også et monster af en bajonetsav til 230 volt, den er på 1510w og den kan pendulsave (som en stiksav) men den kom ikke i brug, det var slet ikke nødvendigt.

Træktaljen var det der manglede så der bare 4 mere jubii
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis